Monday, March 19, 2012

Haruan Makan Anak

Seandainya ikan haruan itu tahu kita, manusia yang bernama Melayu, menuduh dia sebagai makhluk yang memperkosa anak sendiri, tentu dah lama dema dah hubungi Ketua Polis Negara, melaporkan fitnah yang dibuat oleh orang Melayu pada dema.

Dulu zaman teman kekecik dulu, waktu teman duduk di Sungai Ako, Rambai Tujuh, memang selalu teman ngae di sunge kat bendang tu. Memang selalu tejuak dengan sekawan anak ikan haruan dalam sawah. (tempat teman ikan ini kume pangge ikan bocat).

Beratus-ratus ekor, anak haruan terapung di permukaan air di bendang. Terutamya waktu tengah hari. Agaknya tak cukup oksigen kut. Warna keperangan, dan bentuk badan macam anak berudu (anak katak).

Biasanya memang ada sepasang ikan haruan, gamak teman mak dangan apak dema le tu...  Dua ekor ni sentiasa berkeliaran berhampiran dengan segerumbulan anak-anak haruan yang baru menetas.

Haruan memang senang untuk dipancing. Selalunya kalau ada nampak gerumbulan anak-anak haruan tu, pasti ada ibunya berhampiran dan kalau memancing mesti dapat punya.

Kalau di buka mulut haruan yang telah dipancing tu, kerap kali akan terjumpa se ekor dua anak haruan dalam mulutnya.

Gamaknya, dari situlah mulanya pepatah Melayu, haruan makan anak.

Orang melayu ni memang pande menuduh tanpa usul pereksa.....

Sebenarnya itu tak betul. Haruan tak makan anak. Haiwan tak makan anak sendiri. Harimau yang garangpun tak akan makan anak dia sendiri. Malaham mereka memberikan perlindungan kepada anak-anak mereka.

Manusia yang memperkosa anak sendiri tu lebih dahsyat perange dema tu berbandin dengan binatang...

Memang waktu teman kecik dulu, teman memang pecaye beno haruan tu makan anak sendiri, ternyata dengan bahan-bahan buktinya sekali apabila teman terjumpa anak-anak haruan dalam mulut ibunya.

Bila teman dah beso panjang ni, dah pande mace buku tentang sains, dan belajo sikit sebanyak tentang lumrah kehidupan haiwan, baru le teman tau, haruan tak makan anak sendiri. Itu fitnah rupenya, but the damage had already been done and the good name of ikan haruan already been smeared!!! ceeee..... nak cakap orang puteh pulak. Baru le ade 'power.....'.

Apa yang sebenonya berlaku, apabila ada waktu kecemasan, seperti terdapat ikan lain yang berhampiran yang akan mengancam keselamatan anak-anaknya, ibunya akan memasukkan anaknya ke dalam mulutnya sebagai langkah melindung anak-anaknya dari serangan ikan-ikan lain.

Teman tak pasti pulak, anaknya  ke yang lari ke mulut maknya ataupun mainya yang myambo anaknya untuk masuk ke dalam mulut.  Tapi yang pasti, pabila waktu telah aman, musuh mereka sudah tidak ada di situ lagi, ibunya akan mengeluarkan semula anak-anaknya dari mulutnya.

Jadi sebenarnya kita yang silap faham. Orang melayu yang tak ada ilmu ini yang menyebarkan 'ajaran sesat' hinggakan kita semua mempercayainya. Termasuk saya. Kita yang bersangka buruk. Niat baik haruan untuk melindung anaknya itu ditafsirkan sebagai perbuatan durjana...

Cerita haruan ini cerita benar. Bukan cereta rekaan. Bukan 'cerpen'.  Ini hakikat sebenar, haruan tak makan anak sendiri. Tapi kalau ikan haruan yang lain, terjumpa dengan anak haruan yang bukan anak dia, itu belum tentu... Rasanya ngappp jugak...

Hakikatnya, kita orang Melayu ni, sejak sejarah zaman berzaman lagi, selalunya menerima sesuatu perkhabaran itu  bulat-bulat, tanpa usul pereksa. Cerita-cerita penglipor lara yang berteraskan orang Melayu, juga  banyak terdapat unsur-unsur fitnah.

Malahan, sekarangpun apa kurangnya....

3 comments:

  1. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. Do this hack to drop 2 lbs of fat in 8 hours

    At least 160k men and women are hacking their diet with a simple and SECRET "water hack" to drop 2 lbs every night while they sleep.

    It is very easy and works on everybody.

    Here's how you can do it yourself:

    1) Go get a clear glass and fill it half full

    2) Proceed to learn this weight losing HACK

    and be 2 lbs thinner in the morning!

    ReplyDelete