Thursday, July 8, 2010

Mak Teman Ngajo Teman Berkecimpung Dalam Alam Perniagaan

Dua tiga minggu sudah, mak teman duduk dengan teman. Tak lama. Tak sampe seminggu.

Sempat teman duduk-duduk bercerita mengenang cerita lama. Masa dia ada di rumah teman tu, teman ambik kesempatan duduk-duduk bersembang dengan dia. Masa orang rumah teman tak ada, teman duduk berduaan dengan mak teman...

'Ingat ke lagi dulu kamu nyue kueh kat sekolah?' Suatu petang mak teman betanya.

'Apa tak ingat pulak.... Rasa dah nak masak kulit muka duduk dekat api berejam-rejam....', sama-sama kami ketawa....

' Kalau di ikutkan le... bukan tak teringin nak main bola belah petang... tapi dah kena numbuk bereh....,' Kami ketawa lagi....

'Bebudak sekarang ni tak ada le yang macam kamu...' Mak teman menatap wajah teman.
'Saya dulu tu anak orang noreh getah mak .... Bebudak rumah ni anak profesor mak... tak sama....'

Inilah antara kenangan manis antara teman dengan mak teman....

Masa tu teman baru darjah 2 di Sek Keb Menora, (masa tu nama sekolah tu Sekolah Umum Menora), bila teman dah mola tau ngira duit, mak teman nyuruh mawak kueh untuk di jue di sekolah.

Sebelum tu ade teman nak mintak pada mak teman belikan kasut, sebab kasut yang teman pake sejak masuk sekolah, darjah satu tu dah belubang tumitnya. Tepi-tepinyapun dah berbulu, tapi masih putih bersih lagi. Tiap-tiap hujung minggu teman masuh kasut, kapo, dah tu jemo sampe kerin. Ini teman kena buat tiap pagi Jumaat.

Mase tu di sekolah Melayu di seluruh Malaya (masa itu belum Malaysia lagi) hari cuti sekolah pada hari Jumaat dan Sabtu, tapi kalau sekolah orang putih dema cuti hari Sabtu dengan Ahad macam sekarang ni.

Masa tu kasut sekolah jenama Fong Keong tu tak sampepun seringgit. Rasenya lebih kurang tujuh lapan kupang je sepasang..... Tapi itupun dah masuk dua taun baru teman berani nak mintak beganti kasut baru pada mak teman.

Mase teman masuk darjah satu, semua teman dapat yang baru. Kasut baru. Baju baru. Seluo baru. segalanya baru. Masuk darjah dua, teman pake yang lama semua, yang teman dah pake waktu darjah satu dulu.

Bukupun tak berganti. memang zaman tu tak pakai buku, pakai papan batu belake. Semua murid sampai darjah 3, pakai papan batu ju. Tiga tahun belajo di sekolah tak pake buku.

Sebenonya, walaupun teman tak berganti apa-apa pakaian dan kelengkapan, berbanding dengan bebudak lain dalam sekolah tu, teman rase teman ni dah temasuk dalam gulungan 'kanan'. Rame kengkawan teman yang pergi sekolah kaki ayam je. Baju pake sampe seminggu baru basuh, sebab ada sepasang tu je.

Cik gupun tak marah tak pake kasut ke sekolah. Cik gu faham akan keadaan ekonomi keluarga pelajar. Sebaliknya pulak ada juga kengkawan yang sentiasa 'smart' . Baju bersetrika. Said seluo tu teras je, kena kanji. Tiap-tiap hari tuko baju.

Teman ingat, teman ada dua pasang baju. Pake setiap dua ari baru tuko, kecuali kalau basah kena ujan.

Tentang pakaian pergi sekolah tu memang mak teman jaga bebeno.

Balik cerita mak teman, nak nyuruh teman nyue kueh ni, Pada ujong minggu tu dia ngajak teman numbuk bereh, Nak muat tepong bereh. Masa tu teman memang ada lesong menumbuk padi. Apak teman bebendang di Sunge Ako, Rambe 7. Cuma kali ini bukan nak numbuk padi, tapi numbuk bereh.

Bereh tu di rendam semalaman sebelum ditumbuk. Dah di tumbuk, di ayak ke dalam talam untuk mengasingkan bereh yang dah jadi tepong. Yang luruh dari ayak tu dah jadi tepong, yang masih tak teluh dek ayak tu dimasukkan semula ke dalam lesong untuk ditumbuk semula..... Ulang-ulang sampe habis bereh jadi tepong.

Malam tu lepeh isya, mak teman masukkan tepong yang ditumbuk perang tadi tu ke dalam kuali, letak ateh api dan dia suruh teman kuce.

'....kita nak buat mensagun....'
Baru le teman tau apa benda yang mak teman ngajak teman buat sejak petang tadi tu.

'Jangan biokan dia angus.... nanti pait pulak...' pesan mak teman

Temanpun duduk le dekat api tu nguce tepong dalam kuali.... Lama juga. Rasenya lebih setengah jum kut....

Bila tepong dah masak, dia masukkan nyo bekuko dengan gula. Teman disuruh kuce lagi....
Lebih kurang 10-20 minit teman ngojekannya.

Mase teman nguce kat dapo tadi mak teman muat kolongsong dari surat habo. Dia buat 25 kelongsong semuanhya.

Bila dah masak, Mak teman suruh teman tido..... Temanpun ngikut je cakap dia.
Tidur bukan dalam bilik pun, bilikpun tak ada. Ambik bante sebijik, bentang tiko je. Tilampun tak ada. Tapi masyallah.... pada zaman tu nyamukpun tak ada. Atau mungkin juga ada nyamuk, tapi oleh kerana kebiasaan kena gigit nyamuk, tak terasapun gate di gigit nyamuk.

Sambe-sambe nak tido tu teman jelin-jenin je apa yang mak teman buat. Teman nampak dia ambik cawan sebagai penyukat, dimasukkannya mensagun tu ke dalam kelongsong yang dibuatnya sebelun tu. Kemudian dia guna pokat, nak lekatkan pangke kelongsong tu.

Kelonsong yang dah siap tu dia susun elok-elok dalam talam.

Pagi tu macam hari-hari sekolah yang biasa, mak teman kejutkan teman, nyuruh teman ngikut apak teman mandi di Sunge Perak. Mandipun buat syarat mandi je. Lucutkan kain, teruh tojon ke sunge dari ateh tebin lagi. Nyelam cerup,cerup, cerup, terus naik balik ke tebin. Cekuh kain yang ditanggekan tadi, sarong semula. Kain tu le yang dipake, kain itu jugale yang jadi tuala. Teman ingat, teman tualapun tak ada.

Bila teman balik dari sunge,teman nampak kelongsung mansagun yang mak teman buat tadi dah di masukkannya dalam raga bekeh telo.

Agak pelik. Selalunya raga tu dalamnya telor, tapi kali ini kelongsong mensagun.

'Kita tak ada raga lain...' komen mak teman. 'Nanti kita beli raga lain....'

Kemudian mak teman terangkan....

'Ada 25 semuanya.... Kalau lima duit satu, kalau habis berapa boleh kita dapat?.... 'mak teman menguji teman.

Teman kalo pase matematik ni kira boleh tahan le...

Teman terus congak....25, 50, 75, 100, 125... Bukan susah sangat. Kalo kekali yang ada nombo 5 atau sepuluh, memang senang sangat.....
Teman teruh bagi tau...'Seringgit suku!'

Teman nampak mak teman macam tepempan jee.... Tak sangka sangat agaknya tak sampe 5 saat teman dah bagi jawapan... Teman nampak apak teman yang ade dekat situ juga sengeh je, nganggokkan kepala pada mak teman...

'aaiii cepat beno kamu ngirenya....', komen mak teman. Teman sengeh je le.... Teman dapat jawab cepat sebab kebetulan ada anggka lima...

'Kamu ambik 1 bungkuh. Kalau habih, mak bagi dua kupang. Mak ambik serenggit untukbeli gula.....' Mak teman dah ato lengkap dah... Berapa dia dapat, berapa teman dapat....

Masa tu teman pergi sekolah jalan kaki je bersama-sama dengan budak sekolah yang lain. . Tak jauh sanggat, lebih kurang 2 batu je jarak dari rumah ke sekolah.

Bila teman linteh rumah jiran teman, dia mangge teman, betanya apa teman bawak.

'mensagun..' jawab teman pendek je.

'Bagi aku dua!' dia menyelok potetnya mengulokan sekupang... Macam dia dah tau regenya lima duit satu.

Rezeki teman memang murah.... tak sampe sekolah lagi dah laku dekat setengah. Bila sampe di sekolah, macam budak-budak lain yang berjaja di sekolah, teman sangkutkan raga mensagun teman di bawah sekolah. Sekolah tu dulu di buat dari kayu, bertiang , dan boleh lalu lalang di bawahnya.

Bila sampe waktu rehat jam 10.30am mensagun teman dah habis... Dengan habuan temanpun terjue sekali. Tak perasan.

Esoknyapun macam tu juga. Malahan jadi rutin, macam tu.... Petang numbuk bereh, malam nguce.... 5 ari seminggu - ahad sampe kamis...

Yang lebih menyeronokkan, kengkadang tu cik gu sekolahpun meli sama.

Hujung minggu tu teman dapat kasut baru....

Tapi tak lama. Lebih kurang 2-3 bulan dah ade pulak kawan teman yang jue mensagun juga....
Mula daritu bisnes teman merosot sikit. Adalah dua tika kelonsong bawak balik tak laku.

Teman ceritakan pada mak teman tentang he tu.
'Tak apa...'katanya pendek. 'Kita toko kueh baru......'

Lepas tu dia tuko kueh karipaf pulak. ....

Di zaman itu, zaman 50'an, tak ada sistem kantin macam sekarang. Kalau tak ada murid yang membawa bahan makanan untuk jualan, maka tak ada sesiapa yang ada menjual makanan di waktu rehat jam 10. 30 pagi tu. Kebanyakan mak bapak masa tu noreh getah.

Alhamdulillah, Usaha dari mak teman ni membukak mata teman dalam alam perniagaan.

Bila eman dah tetua ni teman takle minat sangat nak berniaga. Dulu tu teman lakukan kerana keadan mendesak. Kalau tak buat macam tu pake tak berbelanje le ke sekolah. Untung nya pulak teman dapak mak macam mak teman ni, yang sentiasa mencari jalan untuk menambah pendapatan untuk persekolahan anak-anaknya.

Alhamdulillah, memang layak dia di anugerahkan sebagai 'Ibu mithali....'

Macam itu le koje teman sampe teman keluo dari Sek Keb Menora....


gloseri:

1. Ayak: satu alat yang digunakan sebagai saringan, untuk mengasingkan bahan yang berlainan saiz. contoh, mengasingkan tepung dari melukut.

2. Melukut: beras yang patah

Pengajaran:

1. Kalau maukan sesuatu, teman dididik mesti usahakan sendiri. orang putih kata, 'you must work for it...'
2. Sayangkan anak, suruh mereka buat kerja, jangan kita buatkan kerja mereka, terutama membasuh baju, kasut dan sebagainya,
3. Pendidikan zaman dulu, tiga tahun pertama tak gunakan buku, cuma menggunakan papan batu. Tapi semua pelajaran dapat di ingat, di hafal, dan difahami. Kalau tak indat, tak faham, tidak ada bahan rujukan yang diperolehi, kerana pengunaan papan batu, seperti juga kaedah penggunaan papan hitam dan 'white board', lepas guna kena padam.... Istilah 'ulangkaji'tak ada, sebab tak ada bahan untuk di 'ulangkaji...' Semua yang tertulis pada papan batu, dah dipadam...
4. Walaupun barang-barang murah, namun amat sukar untuk memperolehinya disebabkan tahap kemampuan ekonomi yang amat rendah.
5. Memang adat berniagga, bila maju, mesti ada pesaing. Kita kena adjust dengan pesaing. Bati tawaran lebih baik atau kalau tak boleh cari komoditi baru.
6. Jiran sekampung membantu teman untuk bisnes. Rasanya mereka kesian pada teman... kene buat kerja untuk menampung belanja sekolah.

4 comments:

  1. salam, tahniah ni dah byk hits... cerita menarik

    ReplyDelete
  2. Ala cerite mase bebudak dulu jee... Pase mase bebendang kat Rambai tujuh dulu... Pase mak kita. Pase he he kite je....

    ReplyDelete
  3. dah lame tak singgah mardi kuala kangsar , dulu mase jadi lecturer selslu singgah .dah lupe kaengkawan kat sisi ker.
    singgah ler boleh kiter citer panjang

    ReplyDelete
  4. Masyallah.... Terima kasih Pak Lah... Memeng lama sangat teman tak singgah kat MARDI kuala. Mike ada kat situ lagi ye?

    Insyallah, teman singgah.

    Teman dah pencen dari USM. Buat kerja sendiri je sekarang. Memang lebih sibuk lagi dari dulu. Teman sering ke Pahang, PPK sana nak mintak tolong membangunkan industri nangka kat situ. Seluruh Pahang 2000 eka lebih, di Maran dan Termeluh je hampir 2000 eka.

    Reraye balik kampung ke? Teman mungkin kat kampung hai raya pertama.
    Selamat Hari Raya, maaf zahir batin.

    ReplyDelete