Friday, July 1, 2011

Cerita Apak Teman di Zaman Pemerentahan BINTANG 3

Mintak meah le.... lame teman tak nulih di sini.... Tapi nengokkan banyak yang ngunjung laman teman ni, terase malu juga kalu tak sambung.... Macam orang tak ade mode nak nulih jeee..

Teman teringat pase apak teman....

Suatu hari ade kawan baik apak teman, ustaz Hamid,  datang ziarah ke rumah. 

Teman mase tu agaknya berumo lebih kurang 9-10 taun. Masih bebudak lagi, tapi dah codek dah....

Us Hamid ni sebenonya sekampong dengan apak teman di Kpg Rambai Tujuh, tapi dia dah pindah ke Teluk Ensen,(Teluk Anson, sekarang ni dah tuko name jadi Telok Intan) ngajo di situ . Masa us Hamid datang tu apak teman tak ada di rumah, tinge teman dengan adek-adik teman je yang ade.  Mak temanpun tak de di romah, teman tak ingat dema ni pergi mana.

Mase dema kekecik dulu tu, Us Hamid dengan apak teman ni memang 'best friend' lah...kawan baik sangat. Sepermainan sangat. sesame main lestit, sesame nyerat burong, sesame merangkap pelanduk, sesame dema pergi ngaae ikan…  Kemane pun dema betiga.

Cume bezanya apak teman ngasi sekolah sampe darjah 3 je. Us Hamid ni bila apak teman berenti, diapun berenti sekolah juga. Tapi apak dia, Tok Aji Din, anto dia ngaji di sekolah arab, teman tak ingat di mana, rasenya kat Kepale Bateh.... Mungkin sekolah yang Tok Pak Lah (bekas PM kita) buat tu leh...

Ade sorang lagi kawan karib dema tu dulu, kume pangge Ayah Dak je. Name sebeno kume tak tau…  

Apak teman mange mak us Hamid tu ‘Mak Cah’, sebab nama dia Habsah, tapi orang kampong R7 tu mange dia Cah je. Us Hamid mange pah teman, (mak apak teman) ‘Mak Cah’ juga, sebab apak teman ada kakak  namanya Cah juga…

Ketiga-tiga dema ni dah arwah belake… Cume tingge kenangan je…. Al-Fatihah….

Temanpun ngajak Us Hamid ni naik ke romah. Dah datang jauh-jauh dari Teluk Ensen.  Diapun naik le juga… Agaknya tu sikit lagi apak teman balik le tu.

Us Hamid ni pun cerita panjang le kesah dia dengan apak teman lepeh satu, satu.... kesah masa dema kekecik dulu….

Ada satu cerita yang menarik  hati teman . Kesah masa BINTANG 3 merentah Malaya…. Zaman Cina  merentah beberapa minggu…. Cerita zaman darurat. Cerita tahun 1940'an . 


Mase tu teman pun tak keluo lagi

Kalo ngikut cerite Us Hamid ni, sebenonya, mak teman ni isteri kedua apak teman. Isteri yang petame meningge.  Teman ada sorang kakak dan sorang abang, tapi kedua-duanyapun dah meningge juga. Meningge mase kekecik.  Maklum le, zaman tu bukan ada ubat sangat. Hospital jauh. Kalau sakit demam tu harapkan berubat dengan ayo penawo je le….

Pak mentua apak teman tu temasuk gulongan ‘orang berada’ di kampong tu.  Romah beso, kobo manyak, kebun getah lueh, bendangpun lueh….  Boleh kata semua ade lee.

Suatu malam masa zaman BINTANG TIGA merentah,  romah  pak mentua  apak teman tu kena rompak. Masa tu apak teman ada di romah….

Semua seisi rumah, pak mentua, mak mentua, apak teman, isteri dia, adik-adik…. Semua kene boge belaka. Habih kain baju direntap dek kumpulan Bintang 3 tu…. Yang jantan-jantan habih kecik beso kena ikat belake. Semua dema tak berani nak melawan, sebab penyamun Bintang 3 tu mawak senapang belake ….  3-4 orang naik ke rumah yang lain tu nunggu di bawah….. Us Hamid cerita, 7-8 orang  yang datang menyamun malam tu.

Malam tu je 3-4 buah romah lagi di R7 tu kena rompak…

Isteri apak teman kene palari dek penyamun Bintang tiga 3.

Bila dah dapat ngorak ikatan, apak temanpun ngejo perompak-perompak tu. Dia pergi sorang diri.
‘…. Berani pulak dia yek? ‘  teman nyampok cerita us Hamid.

‘Heeeehhh … apak mengkome tu kaki silat hande tu…. Kume tak telawan dia tu… ‘ us Hamid magi tau. 'Kalo setakat dua tiga orang tu jangan rapat….’

Teman pulak  ijak le teman tau apak teman ni kaki silat. Dia tak ponah ceritapun...

Zaman teman  kekecik dulu, tu kalau ada kenduri kawin, mesti ada pertunjukan silat, tapi teman tak ponah pulak nengok apak teman mukak langkah…. Sampe ke sudah apak teman tak ponah cerita dia hebat besilat. ….

Sambung balik cerita us Hamid.

Apak teman terus nyejak perompak tu… akhirnys dia nampak api penyuluh perompak tu bejalan  tengah bendang. Dia minteh perompak tu.  Apak tenam nampak ada 3 orang perompak. Isterinya ada di situ kene heret. Sele benangpun tak ada. Boge je.  

‘ ....dapat juga dia ngejo nye yek?... teman mencelah…
‘eeehhhh dah kampong dia…. Mana ceruk yg dia tak tau….’ Us Hamid bagi tau…

Us Hamid nyambong cerita lagi….

Apak teman teruih ngeko perompak-perompak Cina Bintang 3 tu.
Sampe satu tempat di tengah bendang tu kebetulan memang ada dango, perompak-perompak ni heret isteri apak teman ke dango tu… (Agaknya nak ngojekan isterinya le tu...)

Salah sorang masuk ke dango ngeret isteri apak teman yang dua lagi tu tunggu diluo.

Us Hamid cerita.’ Apak teman pun tak beri peluang lagi le…. memang saat itu yang ditunggunya...
Habih disentenya ketiga-tiga perompak tu.  Mase tu apak teman tak mawak senjata apapun…  Agaknya dalam kecuh tu dia telupa nak ambik apa-apa senjata.  Parang ke, golok ke, keris ke … apahpun dia tak mawak.

Dah sulo-salo Cina perompak yang tiga orang tu, diapun mawak isterinya balik ke romah....

Menurut cerita us Hamid, lepeh je dia ngunte perompak-perompak tu, baru apak teman terase gerun.  Dia langsung tak balik kerumah. Takut. Takut kekalo bintang 3 ni datang  balik nuntut bela.

Dua tiga hari dia duduk dalam bendang tu, tak balik-balik. Mase tu padi baru nak tobek. 

Hingga hebuh orang kampong mencari dia…. Dah hari ketiga baru orang kampong nyumpa dema bedua.

Mase dia ngambat perompak tu, dia tak pake seluopun, pake kain pelekat je. Nasib baik juga dia pake baju.

Bila orang kampong nyumpa dema dalam bendang tu, isterinya pake kain pelekat, apak teman berselepang dengan baju dia je……. Dah lembik wehhhh...., dah tiga hari tak makan tak minum….

Sebenonya, tali barut bintang 3 ni pun orang kampong tu juga…. Malahan dia ni sedare rapat dengan apak teman, jatuh pangkat anak sedare dek apak teman. Semua orang tau. Dah jadi, apa orang sekarang kata, ‘already open secret’…..

Masa puak Bintang 3 ni memerentah, geng-geng tali barut ni, bukan main lagi le rangginya... Deme le 'wira'. Deme le 'hero'...Apa ndak rampeh aje. Dah tak ingat hale-haram lagi. Harta kamu harta aku.....

Nak jadiken cerita, bila Bintang  3 tumpeh,  geng-geng tali barut ni pun hilang...  Lesap...Ntah kemana larinya... Tak berani pulak dema tingge kat kampong tu.  Dah 7-8 taun kemudian baru sorang, sorang balik kampong.  Masa tu ade yang mak bapak demapun dah tak ade. 

Tu leeee.... Tak sudah... Tak ada ye nye menyombong pada orang kampong sendiri. 

Tapi dalam keadan darurat macan tu, mesti ada orang yang mengambil kesempatan…. macam yang dalam cerita P Ramlee, ‘Sarjan Hassan’ le. Memang belaku betui pada apak teman. Cuma bezanya, dalam cerita Sarjan Hassan, ceritanya berlegar di zaman Jepun, manakala cerita apak teman ni berlaku di zaman pemerintahan Bintang 3. Tema cerita sama je.

Ikutkan ceritanya, zaman itupun Cina sama Cinapun ada juga yang tak sebaluh. Ada yang menyokong pergerakan Bintang 3 tu dan tak kurang juga yang menentang. 

Cerita yang macam ni berlaku di dalam semua masyarakat dunia. Bukan berlaku kat Malaysia jee... Kita buak iktibar aje leee

(Seksuk, kalo teman ade mase, teman sambong cerita apak teman lagi… )

9 comments:

  1. dahsyat bintang 3 tapi mase ni bahaya pulak tulis tulis gini...ada orang memandang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
    2. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




      (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







      Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

      Delete
  2. Sensitif!!! memang sensitif!!! Bukan nak naikkan semangat, tapi sekadar memperingati sejarah.

    Menceritakan laluan getir yang ditempuh oleh tok nenek kita sebelum merdeka. Kita sekarang ni menikmati kemanisan dari pahit getir orang tua-tua kita dulu..... Tak lama. Hanya sekitar 60 tahun yang lalu je....

    Teman sendiripun tak nempuh gelombang arus ketika itu. Teman belum keluo lagi...

    ReplyDelete
  3. Hande beno nih ish rugi tak nuntut.....

    ReplyDelete
  4. Yop Sharouk, kite nuntut pade Ayah Yeop le. Beghape pengkeghahnye Ayah Yeop?

    ReplyDelete
  5. Temanpun tak nuntut. Sorangpun tak ada naknoknya yang nuntut dari dia. Diapun tak ponoh ngajo silat. Dia ngajo teman ngaji Quran je.

    Dia ngajo ngaji, garang... Byemedang je teman kene...Boleh kate tak ponoh miss teman kene besit setiap kali ngaji Quran dengan apak teman!!!

    Cukup sekse rasenya bila taim ngaji lepeh megrib tu... Tang ngaji Quran ni, teman benak bebeno.... Dah beminggu-minggu baru berubah. Yang dakdek teman pulak, boleh dikata setiap malam berubah. Kejap je dema ngaji, dah boleh mace sendiri. Teman terangkak-rangkak lagi...

    Tang ni teman cukup segan dengan dakdik teman...

    ReplyDelete
  6. salam..
    teman peghonoh nulih kesoh aboh teman mase jaman kemunih/jepun juge.. bile mace ceghite ni..menambah pengetahuan teman.. err.. sambung lagi yak..

    ReplyDelete
  7. hande juga apak tu ya. baru ni tau ceritanya, mcm sargen hassan je. lagi hande tak pake senjata.

    ReplyDelete