Friday, February 18, 2011

KENANGAN 40 TAHUN SUDAH - Berangkat ke US

(Sebahgian dari tulisan ni dah teman tulis dlm. laman Sekolah Kebangsaan Menora...)

Raye Cina baru ni teman balik kampong nyengok mak teman di romah adik teman di Kpg Talang Tengah, tengah jalan nak ke rambe Tujuh.  Hari Jumaat tu teman sembahyang Jumaat di Mesjid Kampong Kubang Pekan, kampong teman.
Masjid tu dulu. Alhamdulillah, berkat usaha Allahyarham apak teman mase dia njadi Ketua Kampong. Peruntukan muat masjid tu dulu di beri melalui ahli parlimen Kuale. TS Rafidah Aziz.
Pade kengkawan teman, selalu teman kabokan TS Rafidah tu kak teman, Anak Pak Azid belake.  Mak lelain.  Rame yang pecaye. Dema ingatkan kume ni memang adek beradik. Name apak serupa, kedua-duanya dari Kuale pulak.
Kehaenya kume apah mentidak.
Mase dalam mesjit tu teman petiakan dah rame beno yang teman dah tak kene. Cume bila tengokkan raut muke, rekrap muka dema tu teman boleh agak je le dema tu anak sape. Dah tu, yang teman kene pun dah banyak pulak yang dah tak ade.
We Ni Talang Tengah, Pak Ngah Ya, Pak Musid, Pak Monso, Pak Lin, Pak Jakub, Pak Sehak, We Alit, Tok Ki Wahi, Tok Imam Jemeli, Pak Aji Mae ketua kpg Menora dulu….  Semua dah tak ada.
Yang ngajo teman main rebana, Pak Man Ceme pun dah tak ada…Anak dia Azmi, pun dah tak ade. 
Cite Azmi ni sedih sikit. Dia jatuh mase dia manjat pokok langsat. Redat dia lepeh tu. Lama dia derita.... Betaun le....
Ooooohhh ramenya dah tak ada…
Semua mereka tu baik-baik belaka. Kaki seloro. Jegele belake. 
Mengkome tau tak, waktu teman nak pergi ke Serdang masuk Kolej Pertanian dulu, seluruh kampung nganto teman ke Kuala…. Rame-rame naik bot Pak Lin
Deme pun seronok sangat teman dapat belajo di Serdang.
Dua tiga minggu sebelum teman berangkat, seluruh kampong tu becerite pase teman jee. 
Dema juga dah mula muat kutipan derma (Dah kemudian baru teman tau cerita tentan dema ngutit derma tu..).
Banyak teman dapat. Seratus lebih. Masa itu seratus lebih tu bukan main beso lagi. Harga nasi lemak masa tu sekupang je sebungkuh. Lakse Pak Ngah yang popular sampe sekarang ni, mase tu dua kupang je sepinggan. Aih cendoi, sekupang. Aih kepe lime duit je. Mengkome tau ke ape dia aih kepe ni? Memang dah tak jumpe dah sekarang ni...
Romah Pak Ngah Lakse tu di Talang. Cucu Pak Ngah tu, Arif same tingkatan dengan teman  di Klifod, cuma lain keleh. Baik budaknya. Lemah lembut. Sofan santun.
Bebalik pada cerite kita, kekira teman dapat banyak itu hasil derma orang kampong teman tu kire memang moncah le.
Eeh bila kenangkan sokongan yang dema berikan pada teman masa tu, rasa nak betoyak dibuatnya!!!! Terasa beno dema sayangkan teman….
Masa teman pergi Amerika lagi pulak. Rame yang nganto teman sampai ke Subang Airport. (Masa itu KLIA tak ada lagi).
Yang nganto sampe ke kuala tu jangan cerite le. Teman ingat, Wan Jeetah dengan Pak Wok, bapak kawan teman yang teman salute tu pun ada nganto teman juga sampe ke Subang.

Dalam rame-rame tu ada yang tanya, Amerika tu jauh ke? Susah teman nak ngabokan, sebab temanpun tak berapa tau sangat tempat teman nak pegi ni entah berapa batu dari Malaysia. Tapi bila teman teringat pada peta dunia, pada pengagak teman jauhnya antara Malaysia ke Amerika Syarikat tu tak kurang dua kali ganda pergi Mekah. Orang kampong teman ni Mekah le tempat yang paling jauh...
Zaman tu orang kampong teman ni kebanyakannya setakat pergi Kuale je le... Paling jauhpun Tepen ato Ipoh. Ade le sorang bedua yang sampe ke KL. Yang lain tu belekak di kuale jeee...
Temanpun beri taule lebih kurang 2 kali ganda pergi Mekah….
‘…. ohhhh weeeeehhhhh…. Ape ke baatan… Ngelen dema. Pah teman, Pah Beah, langsung betoyak. 
'eeeiihhhh... haruih tak jumpa pulak lagi le kita agaknya.... Kamu balik esok pah entah ade entah ijak lagi...'
Teman tak tehan beno bile nengo pah teman cakap macam tu.... Dah rase di tepi je ayo mate... dah nak meleleh beno rasenya... tapi teman tahankan juga lee
Bila teman kenangkan itu, memang teman betoyak bebeno. Sebak sangat rasanya. Meraung je yang tidak.
Kat airport, Subang, bila announcement nak berangkat, teman bersalam le dengan semua yang nganto teman. Lepeh sorang, sorang. Teman bersalam dengan Bapak teman yang last sekali. Dengan mak dah dah. Dia tak kata apa, kecuali dalam esakannya teman dengo dia berpesan, ‘kamu Zena jangan tinggalkan sembahyang…’
Apak teman peluk teman kuat-kuat. Masa itu teman dah melaram dah. Siap dengan pakai kut, tai…. Tapi teman terasa bau teman basah… Ayo mata bapak teman telap ke bau… Terlinteh pulak dalam hati teman,’ Tangan ni le yang mesit aku dulu ni…’ Dalam keadaan itupun sempat setan nak ganggu teman.
Dulu garang orang tua bapak teman ni… nyemedang je teman kena besit. Bukan salah teman sangat. Kebanyakannya salah adik-adik teman…. Zainudin le yang nombor satu. Cukup kuat betoyat. Bila dia betoyak, teman yang kene besit. Masitah tu dah berake sikit. Dia selalu nyebelah teman. Dengan adek teman Fadzilah teman tak berapa ngam sangat. Tak boleh bertumu ruma.
Sebenonya dia tu lagi pintar dari teman.
Apak teman ngajo teman ngaji Quran, dia pulah yang hape. Geram le teman. Kita yang beria-ria ngaji, jatuh dia pulak yang dapat.
Zaid, Zaini, Zahidan, Rosma, Zikri tu masih bebudak sanggat lagi masa itu.
Cuma bila teman balik dari Amerika, teman tak kene adik teman Rosma. Diapun tak tego teman, tapi kemana teman pergi dia ngeko je. Sudahnya teman tanya kat mak teman siapa dia tu.
‘Itule Rosma…,’
Dalam hati teman berkata,’ Segak pulak adik aku ni.. .. Masa tu diapun dah pandai begaya.
Eeemmm pat lima tahun lepeh itu diapun kena pinang…
Balik cerita bapak teman, dalam pelukannya tu, teman berbisik pada telinganya.
‘Apak…. saya nak pergi…. Izinkan… doakan….’
Diapun tatap wajah teman. ‘Memang itu yang apak doa dari dulu lagi. Kamu pergi. Aku rasa dah hilang lenguh lumpuh aku dongkat dangko noreh kat bukit Aji Resat tu…. Kamu ngaji lekluk…. Lepeh itu kamu balik yek?’
Teman nganguk je le… Tak tau dia perli ke… bebeno ke…tanya teman balik ke tidak tu.
Tapi memang teman niat nak balik…..
Tempat jatuh lagi dikenang…. Inikan pulak tempat teman main lestit, nyerat burong, nyale ikan,  ngae, main boyan tungge, main moyam mase bulan pause, masang panjut, main nganto eeeiiii sat nike benda teman buat…..
Nanti teman sambong cerita lagi…..  Tak boleh cite panjang-panjang. Dah ade orang komplen. Tapi dema juga yang ngatekan tak lugu dema mace cita yg teman tulih ni….. 

10 comments:

  1. Salam Prof, pe kabor? Hmm mesti syahdu baca citer lama ni. Sambe mace, teman terbayang, ikut time tu lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
    2. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




      (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







      Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

      Delete
  2. Salam Yop, teman pun ada nganto mike ke amareka..masa tu teman kecik lagi..

    ReplyDelete
  3. manyak bebenor kg. talang tengah nih yer prof.? kat kuale memang terkenei ngan kg. talang. talang dusun, talang mesejid, talang ulu, talang iler. kat sunga sipot pon ader kg. talang, termasokler kg talang tengah......

    ReplyDelete
  4. Salam,
    Seronok juga baca posting2 Tuan esp pasal buah nangka

    Semoga sentiasa dirahmati Allah dgn pelbagai nekmat

    ReplyDelete
  5. Salam ayah yeop,

    Ape yang mike citer tu teman dah bayangkan lokasinye walo pun dah ninggeikan Kg. Kubang Pekan tempat tumpah daghah teman berpuluh tahun lalu.Molenye dulu Semejit Kubang Pekan dekat ghomah teman, lepaih itu pindah kelo tepi jalan beso. Tahniah usahe apak mike letu mawaknye kelo.

    ReplyDelete
  6. Seronoknyaa citer Prof ni..doakan saya pun dapat sambung belajar kat negara orang satu hari nanti..nak tengok dunia dari sisi yg berbeza..nak bukak mata tengok dunia..insyaALLAH yg positif bawak balik yg negatif buang jauh2...

    ReplyDelete
  7. Ce cita jenodin kuat betoyak tu.. hehe

    ReplyDelete
  8. Ce cita jenodin kuat betoyak tu.. hehe

    ReplyDelete