Wednesday, July 27, 2011

Seluo 'wool' nyentak....

Kemarin, teman terjumpa dengan salah sorang kawan teman yang sama-sama menuntut di Louisiana State University (LSU) 40 tahun yang lalu. 

Perkara yang pertama sekali dia mengingatkan nastalgia ketika teman baru sampe kat LSU tu dulu. Pase seluo dengan coat ‘wool’  yang teman pake  mase datang ke LSU dulu tu.

'Ko simpan lagi ko selua sompet  ko duluuu….?....

Tebehak-behak kume ketawe.  Dia orang Negeri  Sembilan. Memang pekat bahase Nogori 9nya.

Sebenonya memang teman simpan seluo tu dulu. Teman bawak balik ke Malaysia mase teman balik taun 1977 dulu,  tapi teman dah telupa kat mane teman simpan seluo tu dulu. 

Alhamdulillah, walaupun pertama kali jumpa sejak 40 tahun yang lalu, tapi kume masih kene. Tak berape banya berubah. Cuma rambut je dah tuko warna, tapi gigi dia ade yang dah kompang.

Teringat pulak lagu mase kekecik, mase gigi teman kompang….. mase besalin gigi...

Pang Pang Paya Laut,
Gigi Kompang Tak Mau nyaut!!!!

Dah hilang besimpan seluo teman  tu… Tak ingat teman letak di mane,  rumah mak mentua ke….rumah mak teman. Teman nak buat kenangan seluo tu …


Ceritanya….

Bila  dah dua tiga ari kat LSU tu, baju yang teman awak dari Malaysia dah abih bepake belake.  Bawakpun bukan le banyak sangat, baju ada le nam tujuh le je.  Seluo ada dua tige le je.

Jadi kengkawan di sanapun banyak le yang nak nunjukkan tempat basuh  baju, kat loundret.  Konon depa nak eksen leee.  Depa dah tau basuh baju pake mesen je.. .  Masa tu kat Malaysia ni, teman tak ponah nengo lagi basuh baju pake mesen. Mase tu rate-rate kat Malaysia ni kalau basuh baju pake tenyeh dengan beruih je lee... Rendam du semalaman dengan FAB e Breeze ke...kemudian baru gonyoh dengan beruih

Yang teman tau mase tu  mesen getah jeeee je. Mesen rumputpun tak ade. Kalo nebeh tu pake parang je le... Tak pun pake lendat jee.

Di zaman tu  di Amerika dah macam negeri kite sekarang lee… Setiap romah dah ade mesen basuh baju.
Kengkawan teman ni  basuh bajupun  pake mesen guna duit selin je. Bukan mehe sangappun, sekali basuh dua kupang je duit dema  di sana tu. Lebih kurang nam kupang duit kite di sini. Dah basuh, ada pulak  tempat nak ngerinkan baju kita tu. Tak payah jemo di tengah paneh.

Temanpun mase tu teringin beno nak merase masuh baju  kali pertame nak pake washing machine dengan drier ni… 

Memang sekejap beno.  Agaknya lebih kurang  satu jam je…. Dah bebasuh, tak dan ape dah kerin, dah boleh teruih pake

Abih le cerita tu.. Balik pada cerita teman pase seluo sentin ni....

Esoknya, ari pendaftaran… hari nak rejista name nak masuk univeriti semester tu. Cadangnya nak begaye sakan le… Nak pake kot bulu kambin, kot ‘wool’ yang ditempah dari Malayia tu…


Maklum le dapat masuk universiti …..  Nak ngebat le cadangnya. Kat Malaysia, mana ponoh  pake kot pun. Usahkan nak pake , kotnya pun tak mandang.

Mase tu kalau dapat masuk Unibersiti tu bukan main gah lagi lee. Ape lagi dapat ngaji  ke unibersiti luo negeri pulak. Dah le dapat ngaji di luo negeri, di Amerika pulak…  Bukan alang-alang negeri; bukan  negeri ketiga, Ni negara maju…Amerika Syarikat pulak tu…. Bukan India. Bukan Indonesia. Bukan Pakistan. 
Ewahhhh…. Macan hena beno orang ngaji di India, di Pakistan, Indonesia ni yek???

Mase tu kalau  keluo negeripun, kebanyakannya ke  Englan je.  Itu  dah kire  paling top lee.  Kalau nak jadi cek gu, kerajaan anto ke Kerby College, di Englan.

Kali pertame teman nengo kolej Kerby ni mase teman ngaji di klifod, bila salah sorang cik gu teman baru balik dari Kerby. Diapun cerita englan aje le. Kita ni mongo aje le nengokan dia becerita.

Mase itu teman tengok  hebat beno dema niii. Ngaji sampe ke Englan.  Kerajaan  yang nganto pulak tu….  Teman tak berape tau sangat dema pegi dulu tu naik kapetobang ke naik kape laut ke.  Sesekali tu cik gu teman ni cerite le pas dema main sno. Mase dema cerita tu, teman tak boleh nak bayangkan, macam mane bila ujan, bukan ayo ujan yang turun, tapi aih yang turun…

Mase tu teman bayangkan kelin muat aih kepe, bila dia muto  mesen muat aih kepe tu bekepin-kepin aih jatuh  ke tapak tangan dia….  (nanti suatu ari teman ceritakan pulak pase aih kepe!!! Dulu dekat dengan jam beso kuale, jalan nak ke bawah tebin tu rame dema nyue aih kepe….).

Teman bayingkan sno u macam itu leee..  Tapi menangnye ye le macam tu. Sno tu jatuh macam kekabu.... Pelehan je dia jatuh.... beranso-ranso je... Eehhh rase nak pegi lagi pulak... Mawak naknak yang belum nengok sno ni.....

Balik ke cerita  orang belajo kat luo negeri ni, selain dari Englan,  kalo belajo jurusan keagamaan kebanyakannya dema ke  Mesir,  ke Universiti Al Azhar…  Itupun Universiti gah juga tu…  

Mase tu kalau ade member yang pergi ke Al Azhar, tok-tok iman yang ade anak dare tu ….. huhhhhh!!!! Tesua-sua..  

Tapi, sebenonya teman tak adapun member yang pergi Al Azhar… Deme tak yang ndak bekawan dengan teman.  Teman ngaji di sekolah orang puteh…. Tak bekawan dengan yang ngaji sekolah Arab niii.  Mase itu dema kata kalo ngaji  sekolah orang puteh akan jadi orang kapio…

(ni cakap sesame kite je le… mase tu terok arwah apak teman kene sinde…  kena perliiii.  Deme kata nanti teman ni akan jadi orang kapio.  Temanpun dema peril-perli juga…. Tapi mase tu teman  tengin sangat lagi. Kepiopun ntah ape-ape…  Tak faham…)

Tapi sebenonya nyampang le juga teman ngaji di sekolah orang puteh. Kalau tidak, bukan nak kate lee, agaknya teman masih belengko kat kampong  je lagi…. Ape lagi,  noreh aje lee….  Tak merase le nyejak kaki kat bumi Allah  yang bername Amerika Syarikat. Yang bernama Englan. Yang bernama Argentina. Yang bernama Afrika Selatan… antara Negara-negara yang ponoh teman pegi dalam urusan teman sebagai saintis pertanian.

Kalo teman tak ngaji  dulu le, tentu Dia tak bagi  ilmu yang Dia bagi pada teman ni. Kat kampong aje le belekaknya. Kalo rege getah mehe macam sekarang ni, tak ape le juga, Lantaknya rege getah turun nyombam, agaknya ngobak je le naknak teman…. 

Tapi naknak teman bila teman ceritakan cerita-cerita teman, dema buat tak peduli jeee. Muat tak nengo je.  Maklum  je le dema tu anak professor… Saintis  pertanian tersohor pulak tu… Teman ni ape le sangat, anak orang noreh getah jee.
Bila teman teringat pada jase arwah apak teman tu, tak tehingga rasenya  terima kasih  teman pada arwah apak teman yang sanggup menongkak aruh  pada ketika itu. 

Itu pat lima puluh taun yang lalu…..Memang semua adek beradik sekampong tu tak setuju beno apak teman nganto teman ngaji di sekolah orang puteh.  Riso kut teman  jadi orang kapio.

Pade mase tu ade juga  yang teman nengo  anak kengkawan apak teman ngaji di  India,  Pakistan, Indonesia…  Tapi kebanyakannya pergi dengan belanje sendiri.

Bebalik ke cerita seluo ‘wool’ teman yang dah basuh pake ‘washing machine, peh tu kering pake ‘drier’….Bila teman pake je seluo teman,  ropenya dah nyentak…. Dan senten bebeno. Dah sampe  dekat lutut je….. Pinggang dah tak muat…. 


Tak tau nak cerite le hancur luluhnya ati teman waktu tu.... Seluo yang padan dengan kot teman, tu je yang ade satu...

Apa cerita pulak niiii….

Kawan teman yang teman jumpa ni le yang minjamkan seluo dia. Seluo warna gelap yang dekat nak same warna dengan kut keman.  Nyampang le juga teman tak masuh kut teman tu dengan seluo. Kalo tidak, ngobak le rasenye….

Hee hee heee!!! Pengalaman ruse masuk kampong!!!  Tapi teman nak ubah sikit; cerita teman ni, bukan rusa masuk kampong tapi macam ‘kance masuk Amerika!!!’.

Kance!!!  Tak tau? Kance yang macam pelanduk tu, tapi  codek bebeno!!!!


2 comments:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete
  2. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




    (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







    Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

    ReplyDelete