Friday, October 14, 2011

Beketurunan Bugis...

Ni gambo apak teman duduk di depan sebelah kiri (tak pake spek tu)
Dua tiga taun dulu ada teman tulih  pase keturunan teman dalam salah satu laman web.  Temanpun dah ingat-ingat lupa… Apak teman yang rajin cerita pase ni. Diapun dah dekat 10 taun ‘pulang ke rahmatallah….’. Teman tulih lebih kurang begini…..
Sebenonya, apak teman tu berase dari Rambai 7, suatu kampung di kawasan perdalaman.  Walaupun begitu, kpg tu amat aman damai. Ada sawah. Ada kebun getah, Ada sungai, ada kawasan hutan untuk berburu dan macam-macam keperluan yang diperlukan tu ada belaka. 
Yang tak ada kat kampong Ramba 7 ni cuma garam dengan gula je.  Itupun kalau nak bahan manisan tebu ada, manisan lebah pun ada.
Mak teman dari Kpg Menore, dekat dengan sunge Perak.
Mengikut ceritanya, orang yangmemole  mukak kpg R7 tu adalah dari keturunan Mekasar, Daeng Ibrahim namanya. Ini cerita mulut ke mulut. Teman dapat dari tok teman, Ngah Mat Yit. (Nanti teman anto gambo tok teman tu).
Dia ni kembo dengan Alang Ghafo. Nikah dengan Pah Peah rasanya namanya. Pah Peah ni adik beradik, Pah Zainab, Tok Asid, Tok Aki Tamat,….
Dema ni memang benih baikbaik.... puak-puak orang rumah teman, Fauziah Hanim.
Nanti teman cek dengan dema-dema yang tau tentang soreh ni dari mereka yang masih hidup. Tapi kalau ada yang tau tentang soreh ni, hubungi teman. Nanti kita sama-sama ‘build up the family tree.’
Orang puteh pangge ‘family tree’.  Kalu kita terjemahkan jadi ‘pokok keluarga’. Nak sebutpun tak sedap beno. Dema tak ada istilahnya  
Kita ni kaya dengan istilah. Kita ada istilah sendiri.
‘SALASILAH’. Istilahnhya salasilah... 
Orang puteh tak ada istilah tu.
Bercakap pase istilah melayu kita memang kaya dengan istilah.
Contoh:
Perkataan orang Melayu                                Perkataan orang puteh

1. Padi                                                                           rice (paddy)

2. beras (Padi dah buang kulit)                                    rice

3. Nasi (Beras dah masak)                                           rice

4. Kanji (nasi lembik, telebih ayo)                                rice
5  Kerak (nasi hanguih pada ponggong poyok)    burnt  rice

6. Antah (padi yang jumpa dalam beras)                    rice

7. Melukut (beras dah patah)                                  broken rice

8. Ketupat (nasi bungkus dgn daun)                           rice

9. Lemang (masak dalam buluh)                     rice cook in bamboo

10. redih (anak semaian pokok padi)                    rice seedling

11. padi huma                                                              Hill rice
12  pulut                                                                  glutenous rice

Banyak lagi le… tapi bagi orang puteh, pendek kata, semua ‘rice’ belaka.
ok nanti kita cerita lagi tentang tu.

Dalam tulisan teman tu ada komen yg ditulih oleh  en zahidana….

Alhamdulillah, telah ramai yang respond terhadap tulisan-tulisan di sini. Menarik sekali pasal keturunan Makasar, Daeng Ibrahim tu, sebab mereka ni adalah ahli pelayaran. Dalam Muzium di Kota Melawati ada dicatat selasilah Keturunan Daeng ni termasuk Raja Haji Ali, Daeng Parani dll yang tak ingat dah.. Dan sudah tentunya mereka ini orang yang berani, gagah dan tak kurang juga garang. Tengok lah Tok Mat Yit tu sapa tak kene.. (orang dulu la) silap silap kede bancuh kopi kalau tak betul kena tuang ateh kepala.
Eloklah kalau ada ahli sejarah di kalangan kita yang buat kajian keturunan Daeng Ibrahim ni dan dari mana kita datang sebenonya… Bukan untuk suka suka, sebab kalau orang putih dia kaji sampe ke pangke… dan akhirnya dia dapat menakluk Amerika (Amerika semuanya pendatang kecuali Red Indians) Setidak-tidaknya kita dapat mewujudkan silaturrahim yang sihat antara kita.”

Bila teman pikio-pikio tentang apa yang En Zahidana tulis, mungkin juga ada benonya, keturunan orang Rambai 7 ni berani-berani, gagah serta garang – garang yang tak kene tempat.
Macam yg pernah teman cerita dulu tu, tok teman, alahyarham Mat Yit ni kembo.
Apak teman pernah cerita pada teman, suatu hari tok teman, Mat yit ni pergi Tanjung (Penang). Masa di Kuala dia pernah dengo le tentang kesedapan nasi kando Penang. Bila sampai di Tanjung, diapun order le nasi kandar.
Bila sampai ordernya, di lihatnya nasi dengan kuah yang ‘banjir’ dalam pinggan dan lauk pauk semua dilambakkan dalam satu pinggan je. Tak macam makan di Kuala, lauk-pauk dalam piring berasingan.
Diapun tengok ‘kelin’ yang hantar nasi tadi ke atas ke bawah….
Tok teman ni tadi, tak semene-mene, tak tanya apa-apa pada kelin tu, diangkatnya pinggan tadi dihentakkannya ke atas kepala kelin tu.
‘…Kamu ingat aku anjing ke??….. '  Dia menyergah mamak yang nganto nasik kando tadi tu. Tok teman ni terasa terhena di sajikan makanan kepadanya secara begitu
Dia terus bangkit meninggalkan kedai tu.
Kawannya yang memang dah biasa ke Penang tu pun ikut meninggalkan kedai tu.
Kawannya tu tanya pada dia,’ngapa kamu marah sanggat tadi ti Mat Yit?’
‘ … Buatnya aku macam anjin, semua dilambakkannya dalam  satu pinggan…’
‘Kan ke kamu order nasi kando tadi?’
‘Haah le’ jawab tok teman.
‘Nasi kando memang macam itu le’
Tok teman tadi tepempan….,’ye ke bebeno???….. aahhh.... 
mana aku tau!!! jawab tok teman selamba je…
Motif cerita ni, dia salah ke dia betul ke, itu tak kira. Yang penting, kalau rasa tak kena, mesti bertindak.
Tindakan tu pulak betul ke salah ke dia mesti menang….
Insiden kedua. 
Ini berlaku ketika teman berumo lebih kurang 7-8 tahun. Dah bersekolah di Menora.
 Berlaku di kedai Pak Cu Amat, di Menora.
Dulu ada tiga buah kedai dekat-dekat di halaman rumah Pak Mat Din, apak arwah abang Leman, Tok En Razazi Talang Tengah.
Pada ketika itu Rambai 7 tu di rujuk sebagai ‘darat’. Orang di Menora ni di panggil ‘Baruh’.
Bila orang Rambai 7 nak ke Menora mereka akan kata, ‘nak turun ke Baruh’. Orang Menora nak ke R7, mereka akan kata nak naik ke darat.
Nak jadikan cerita, suatu hari, tok teman baru saja sampai ke Menora dari R7 dan singgah di kedai Pak Cu Ahmad tadi. Lalu di tegor oleh salah seorang kawan dia (namanya teman rahsiakan, kedua-duanyapun dah Allah-yarham)
‘….. haa ada orang darat, bila turun?’ Sapaan yang teman rasa amat ikhlas, tidak bermaksud apa-apa, apa lagi menyindir…
Reaksi tok teman ni, sepontan, penampo hinggap ke muka kawan yang menegornya tadi…. Tegulin kawan tu.
Eloklah pulak kawan tu tak melawan… kalau melawan agaknya naeh kawan tu, sebab dia dah ready untuk pukulan kedua…
Tok teman tu memang samsing. Badan tegap. Siapa yang tau, tak akan berani… Panas baran pulak tu….
Alahyarham pak Mat Din, yang memang dah tau beno peel tok teman tadi menyampok, ‘kamu pangge dia orang darat… pasetu le dia marah….’
‘Orang darat’, difahamkan juga sebagai keturunan orang Sakai…
Itu le agaknya yang tok teman tersinggung sangat bila orang kata dia ‘orang darat’ ataupun orang Sakai!!!
Motif ceritanya juga sama seperti cerita nasi kando tadi.
Mudah tersinggung.  Dia ada dunia dia tersendiri. Kefahaman dia tak boleh di ganggu gugat.
Itu le cerita keturunan orang Makasar. Keturunan Bugis.
Tapi sekarang ni, darah Makasar di R7 dah habis…. dah taramat cair... Dah tak original lagi. Rasanya, kalau ditanya secara rawak pada orang R7, tak ada sorangpun yang tau dia berketurunan orang Bugis.
Daeng Ibrahim ni teman tak pasti sama ada orang yang sama dengan keturunan Bugis yang pernah menawan kesultanan Johor dulu tu. Yang pernah menentang tentera Portugis di Melaka.
Kalau keturunan yang sama, nanti kita buat petition le kita ni keturunan Daeng Ibrahim.  Nanti kita buat  tuntutan hak nak jadi Sultan Melaka pulak.
Teman nunggu je bila agaknya cik gu Masitah, adik teman nak mula bukak cerita pase tok Mat Yit ni. Dia ada lebih banyak cerita dari teman, sebab dia lebih rajin melayan tok teman dulu tu. Lagipun teman banyak di luar negeri ketika tu.
Bila dah balik negeri, teman duduk di Penang pulak. 

Penangpun seberang laut juga….

2 comments:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete
  2. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




    (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







    Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

    ReplyDelete