Sunday, September 19, 2010

Reraye kat Jakarta


Raye taun ni teman kat Jakarta. Empat lima taun dulu teman raye Haji kat sana.

Raye kat Jakarta ni macam kita raye kat tempat kita juga. Perayaan raye pose lebih meriah dari raye Haji.

Semuanya lebih kurang macam kita kat sini. Sanak sedare datang berkunjung. Yg muda mengunjungai yang tua. Kueh raya sope beno dengan kueh raye kita kat Malaysia. Saling tak tumpah. Ketupat ada. Lemang ada. Roti jala ada. Rendang ada. Soto ada.

Takbir rayapun serupa. Lepeh kutbah besalam-salam macam kita kat sini juga- cuma barihnya aje le yang belengko-lengko.

Kebetulan juga raye taun ini same sari je dengan raye kat Malaysia, hari Jumaat juga. Kengkadang tu dema raye dulu, kita raye kemudian.

Program tv pun macam program raye kat tempat kita juga. Nyanyi, nyanyi, nyanyi…. Cuma teman tengok, artis-artis dema tu…… pade teman le, care macam tu bukan cara kita merayekan Aidul Fitri. Teman tengok lebih ‘mengancam’ dari pesta Jum Hebuh je….

Skirt yang dema pake tu senten sampe ke peha. Selendang tu jangan di kenang le…. Apahpun tak mandang. Ade le sorang yang pake selendang, tapi lebih merupakan pake sebage fesyennnn….. Belilit-lilit je, jampoi lepeh keluo.

Bila teman pergi jalan-jalan kat supemarket hari raye kedua tu, teman nampak macam apah-mentidak, macam bukan nyambut reraye.

Teman tak nampak sorang pun yg pake baju kurong…. Mungkin orang sane tak pake baju kurong kut. Pake seluo, pake skirt, ataupun yang semacam tu le…

Satu perkara yang menarik ati teman, perayaan tu di sambut bukan orang Islam je, Orang Kristianpun same tumbeh reraye juga. Sekali imbeh tu memang nampak orang Melayu belake, pase faham kita kat Malaysia ni kalau orang Melayu mesti orang Islam punya. Teman tepandang ada lambing pangkah tergantong pada tengkok dema. Itu yang teman baru tau yang dema tu bukan Islam.

Kemudian tu temanpun mole le nak meratikan kat tengkok deme jeee. Memang rame yang ngantong ‘sauh’ kat tengkok dema. Kalo tak ada ‘sauh’ tu, memang kita ingatkan dema tu orang Islam.

Ade sekali teman tengok ada sorang nyue sate pake kando ateh bau. Dia pake songkok, tapi pake seluo pendek je terenjut-renjut ngando sate. Elok pulak bila sampe dekat dengan tempat teman bediri, tu diapun meletakkan pengandonya di depan teman.

‘Sate pakcik?….’ dia negor teman.

Dalam ati teman,,’…. Macam dia tau-tau je teman ni dari Malaysia.’

Orang Indon mange orang Malaysia, pakcik, tapi kalo sesame dema tu dema pangge ‘pak’ atau ‘ibuk’ je…

‘…Terima kasih…’teman menolak dengan hormat. Teman tak berapa berani sangat nak makan benda-benda di tepi jalan ni, terutamanya kat Indon.

Teman dah banyak kali tekena. Ponah sekali, dua tiga taun lalu, teman ngikut kengkawan dari Indon, makan tape ubi kayu, (sengkong), beli tepi jalan dekan Bogor.

Tak sampe satu jam weh…. Mula rase nuge je… Sedawa. Perut penuh angin. Dalam perut dah berbunyi kruuukkk krraaaakkk je. Rase nak muntah. Rasa nak buang air…. Kaki rasa tak bepijak ke bumi…. Rase terapong kat udara…. Rasa nak ‘black-out….’ Waktu itu masih dalam perjalanan nak pergi ke Puncak….

Pendekkan cerita, teman kena duduk kat hospital satu malam. Mujo le satu malam je…. (Sheeeee…. Jangan di buat!!!! Jangan di buat duduk hospital kat sana….. jangan cakap kuat-kuat….. nanti di dengo dek dema….‘

Cerita pase hospital ni, orang Indon ni selalu perli kita;

'Apa benar pak kalau di Malaysia, matenity hospital itu namanya 'hospital mangsa Lelaki'?

Teman tak kose nak nyawabnya sebab kita ni di negeri orang. Tapi kengkadang tu teman nak lepehkan geram juga....

Teman jawab,' Benar pak. Tapi itu dulu. Sekarang hospital itu semua sudah tutup Pak, sejak rame pekerja wanita indon datang cari kerja di Malaysia. Mereka serah diri Pak.... Bukan jadi mangsa lagi....'

Balik cerita pase orang nyue sate tadi tu, teman peratikan diapun ada ‘sauh’ juga tegantong pada tengkoknya….

Temanpun sengaje derueh, gate mulut nak tanya dia pase ape dia pake songkok, tapi seluo pendek je. Dah tu pulak ada ‘sauh’ tegantung kat tengkok.

‘….Ooohhh songkok ini budaya orang Indon pak!!!!!’ jawabnya sambe ngonyin. Teman nampak le giginyapun dah tak ada…

‘kok gitu!!!!, saya kira mau tutupi rambutnya…..’

‘….Ngak Pak. Rambutnya sudah ngak ada lagi Pak….’ Dia senyum lebar sambil mengangkat songkok dari kepalanya dan tunduk sedikit untuk menunjukkan kepalanya yang sudah tidak ada rambut….

Sebenonya teman ingatkan dia pake songkok tu untuk nak pake mase solat!!!


# # # # # # # # #

Satu perkara yang teman appreciate orang Indon ni, dema pande cari rezeki. Pande cari wang.

Teman nak share sikit.

1. Beberapa Perkara Menarik Sewaktu Perjalanan ke Puncak
Puncak ni satu tempat peranginan di atas bukit, dema kata, tempat berdermawisata…. Jalan nak ke sana tu berliku-liku, lebih teruk lagi bandinkan dengan jalan kita nak naik ke Cameron Highland, ikut Tapah…. Jalan lama.

Tempat ni lebih kurang 100 –120 km dari Jakarta Timur. Dia linteh Bogor. Jalan dari Jakarta ke Bogor, jalan elok. Jalan tol. Dengo ceritanya, orang Malaysia yang dapat kontrek buat jalan tu dulu, kongsi dengan anak Suharto.

Teman pergi ke Puncak dengan keluarga teman dari Jakarta, pada hari raye ketiga. Jalannya macet. (me + pacat. Jalan seperti pacat. Slow).

Orang kita di sini kata ‘jem’.

Jem jalan ke Puncak tu bukan alang-alang jem. Kalau dah berenti, tunggu le setengah jam baru pulak le roda kereta begolek balik. Bebatu-batu. Berejam-jam lamanya.

Teman tak boleh bayangkan kalau teman duduk kat situ. Kalo kena macam ini jemnya, rasenya cega rasanya nak keluo. Pake duduk tak rumah aje lee…

Malah dah terlalu jem, dah tak boleh nak buat apa-apa, pihak penguasa jalanraya, macam JPJ le agaknya tu, tutup jalan nak naik ke puncak tu, dema biokan jalan tu jadi satu hale je. Dema gilokan antara yang nak naik ke ateh dengan yang nak turun ke bawah.

Cuma yang nak turun bukit je yang boleh bergerak. Yang nak naik tunggu dulu, bio yang nak turun tu turun sampe habih…. Dekat tiga jam temame nunggu, nak ngibehkan orang ateh tu turun, baru orang bawah boleh naik!!!1

Nak Kongsi Cerita Mase Jem:

a. Ambik Kesempatan Berpesta Waktu 'Macet'
Bila jalan highway jem, orang-orang kampung sekitar tu keluo semua. Dema ngambik kesempatan untuk nyue macam-macam. Pisang, betik, jambu, buah manggih, buah rambutan, ayo tebu, ayo nyo, gorin pisang, satnike jenih buah, buah nangkapun ada juga, tapi bukan Mastura leee….

Teman peratikan ada sekumpulan bebudak, 7-8 orang, sekitar 10-12 tahun. Dema mawak poyok buruk, tutup poyok, beldi buruk, tin susu yang beso tu, sikat, yang giginya dah tinge sana satu, botoi kicap, macam yang S Sudin guna nak mange Zaitun dalam cerita seniman bujang lapuk tu, dan macam-macam lagi.

Kemudian teman peratikan bebudak ni tadi pakat duduk ateh pago tepi highway tu, dema ato bebenda yang dema bawak, memasin kontrol peralatan memasin. Kemudian dema nyani begendangkan benda-benda yang dema bawak tadi tu….

Dema mainkan lagu Raihan….. Lagu Salatullah…. Sedap pulak bunyinya.... Dengan gaye mereka menari,sambe menyanyi. Ada sorang ‘lead singer’ mawak penyapu, yang itu dia guna macam microphone…’

Memang creatif… Kalo mengkome nengok, mesti terpesona punya…. Memang entertaining….

Rame pulak orang menderma….

Rezeki datang begolek


b. Sende taya beh ketika naik bukit
Bila sampe satu tempat naik bukit, kebetulan di depan teman tu ada beh persiaran. Bukit tu curam jugale, pengagak teman dekat 45 darjah ada.

Teman nampak satu lagi kumpulan remaja dia bawak tongkoi kayu bebeso betih, lebih kurang 1-2 kaki panjang...

Tau dema nak buat apa dengan tongkoi kayu tu? Buat penyende tayar beh ato lori yang berenti.

Ini memang praktikal, kalau tak ada penyende tu teman gerenti bas/ lori tu mesti gostan, mesti ngundo, mesti ngelongso punya.

Teman nampak, bila beh/lori mola bergerak, drebanya ngulo pada bebudak yang nolong nyendekan taya beh dema tu…. Berape rupiah yang betuko tangan tu teman tak tau le, sebab dema buat tu dengan fesen ‘salam garu’, pindah milik dalam gengaman je… sapepun tak tau.

Teman tanya sedare teman yang same dengan teman tu, berapa yang di bayo. Dia kata, kurang-kurang 5000 rupiah!!! Lebih kurang dekat RM2.00.

Bayangkan…. Bukan 100 buah beh yang lalu….

Oohhh rezeki terpijak. Rezeki hariraya.



c. Detour dari highway
Bebeleh-beleh batu dari kaki bukit untuk ke Puncak tu jalan dah dah mula jem. Dari dua lorong highway tu dah jadi 4-5 lorong.

Dalam keadaan jem di highway tu, ada pulak kumpulan-kumpulan remaja menawarkan jalan pintas untuk ke Puncak. Dema dah buat jalan menyambongkan jalan highway dengan jalan lama. Siap dengan batu, cuma tak bertar je.

Kalau ikut jalan tu, tak perlu bayar tol, sebab akan bypass terminal tol. Kalau ngikutkan sedare teman dari Jakarta tu, kalau ikut jalan yang bebudak tu tunjuk, memang betoi itu jalan pinteh, jalan shot cut, dan akan jumpa beberapa kali simpang. Setiap simpang tu akan menunggu geng-geng bebudak ni untuk tunjuk simpang mana nak ikut dan ‘pungut tol’ sendiri apabila mereka memberikan tunjuk arah…

Rezeki lagi….




d. ‘Tol sendiri’ kat simpang tiga
Teman peratikan juga dalam perjalanan teman ke Puncak tu, di setiap simpang nak masuk ke ‘main road’ atau nak keluo dari ‘main road’ mesti ada ‘sendiri lantik polis trafik (self-appointed police traffic).

Koje dema ni nunggu je kut ada kereta yang dari ‘main road nak masuk simpang ke kanan, ataupun dari jalan kecik tu nak masuk ke main road, belok ke kanan. Pendek kata kereta yang kene melinteh kereta-kereta kat main road.

Dema ni akan tahan kereta-kereta yang sedang berjalan tu untuk beri laluan kepada kereta yang nak kona tu.

Bila dah linteh, dema ‘bersalam garu’. Tak tau le teman berape dema bayo. Ngikut sedare teman, kurang-kurang 2000 rupiah, atau lebih kurang 60 sen duit kita.

Rezeki lagi

Kalo kita halusi, ini juga merupakan ‘khidmat’.

Kalau tak ada dema yang macam ni, memang masalah nak linteh jalan.

Kereta yang lalu lalang tu tak akan beri laluan pada yang nak melinteh, macam perangai dereba kita di sini jugalah….

Bukan rega 6 kupang kalau kita nak melinteh jalan orang tak bagi laluan. Tambah pulak kalau di Jakarta tu kereta berduyun-duyun, tak berenti-renti. Silap-silah melinteh naeh pulak.

Dulu masa teman baru-baru balik dari Amerika dulu, teman buat le cara orang Amerika dereba. Kalau ada orang nak masuk ke jalan utama, teman berenti, teman beri laluan. Macam yang teman selalu buat di Amerika dulu le.

Tau apa jadi?

Orang belakang teman, hon tak berenti-renti., dan macam bunyi kereta bomba je, kemudian pulak dereba yang dari simpang yang kita beri laluan tu, dah tak bagi pulak kita lalu. Pada hae kita tadi beri laluan dengan ikhsan je.

Tu le Bumi Malaysia. Malaysia Boleh. Memang tak kasi can punya.



e. Khidmat payong kat supermaket
Hari raya kedua tu di Jakarta hujan di sebelah petang.

Teman dengan keluarga pergi ke Mall. Ada supermarket, ada tempat bebudak nak main, ada play ground, ada macam-macam games macam di Sunway, KL.

Perut teman sejak pagi tadi tak berape semiak. Memuleh-muleh rasanya… Memang setiap kali teman ke Jakarta ni, perut teman selalu meragam. Tak tahan dengan masakan dema di sini.

Tapi apa nak buat, dema nak keluo belaka, temanpun ngeko juga leee….

Mase nak balik tu, teman nunggu le di anjong bangunan Mal tu sambe nunggu sedare teman ngambik kereta. Rame juga yang nunggu di situ.

Bayangkan aje le, di Jakarta tu sendiri dah ada lebih kurang 25 juta penduduk, hampir sama banyak dengan penduduk yang ada di seluruh Malaysia. Kita ada 28 juta penduduk.

Pendek kata kalau diludah dema ajepun banjir Malaysia ni.

(Mujo le juga dema pengge najis manusia ke kedutaan kita je. Kalo lantak di dema rame-rame nganto najis ke seluruh Negara Malaysia ni, gamaknya tenggelam Malaysia ni!!!)

Balik pada cerita teman di anjung Mall tu, Teman peratikan, ada 7-8 orang remaje, mawak payong beso tu, payong orang main golf tu, tapi bukan payong yang baru…. Maknanya payong yang orang dah guna leee.

Bila dia lalu depan teman, dia tanya, ‘Mau payong pak?’.

Dalam ati teman tepikio, ‘... Bukan semua dema dapat cam teman ni orang Malaysia…’

‘... ngak...’ teman nyawab, macam mana teman nengo dema nyawab….

Kemudian teman peratikan dia pergi dari sorang ke sorang betanyakan kalau mau payong….

Sebenonya bebudak ni juga memberikan satu ‘khidmat’. Khidmat memayong mereka-mereka yang nak pergi ke kereta memasin dalam keadaan hari ujan.

Kalau tak ada khidmat mereka ni, kalau pergi juga ke kereta, maka akan basah kuyup le jawabnya, ataupun akan mengambil masa yang lama kerana menunggu hingga hujan teduh….

Caj untuk di payongkan tu sekitar 2000 rupiah atau lebih kurang 60 sen.

Kalau nak cepat, memang berbaloi.

Senang nak cari rezeki di Jakarta ni…

Dan orang ramai di Jakarta ni memang dah terima hakikatnya mereka-mereka ni memberikan khidmat dan memang masyarakat Jakarta ni sanggup bayar berapa yang di minta.

Inilah beberapa perkara yang dapat teman rakamkan ketika teman beraye di Jakarta….

10 comments:

  1. t. kasih atas catatan perjalanan yang menarik.. harap taun depan teman pulak berpeluang ke sana..

    ReplyDelete
  2. Teman rasa banyak yang kita boleh belajo dari deme, terutama untuk cari jalan mencari rezeki.... Ada ada saja yang deme buat....

    Insyallah.... Mudah mudahan taun depan gilio mike pulak.

    ReplyDelete
  3. Salam ayah yop,

    Patut le lame beno tak keluonye, engkohnye mike ke tanah sebeghang. untungle mike manyak sedaghe yang jauh2 dah tu manyak pulak penglaman endak dilabunkan.tk. Selamat hari raya.

    ReplyDelete
  4. Teman numpang sedare orang.... Cuma teman di beri peluang untuk menyambung salaturrahim....

    Memang banyak yang nak dicerita..... tungu lee... bila ada masa nanti teman tulih...

    SHR untuk semua. Maaf zahir Batin.

    ReplyDelete
  5. Salam Prof,
    Catatan pengembaraan yg menarik dan informatif! Sudi ziarah blog saya di http://mohkembara.blogspot.com Kemudian nanti saya tulis tentang perjalanan saya ke Indonesia beberapa tahun dulu. Selamat Hari raya!

    ReplyDelete
  6. Salam, Teman memang selalu betandang ke laman mike tu. Dah jadi followerpun.

    Teman tengok, blog mike ni mantap. Banyak informasi. Teman baru nak belajo. Dedulu zaman teman sekolah, benda-benda macam ni tak ujud lagi. Nak belajo sekarang, hati dah benak beno. Tak maunya dapat-dapat.

    Nanti teman nak mintak tolong mika pekemehkan blog teman ni.

    ReplyDelete
  7. Dah terasa nak ke puncak le pulak.

    ReplyDelete
  8. Teman rase le, kalau kita boleh maintain Cameron Highland seperti keadaan dalam tahun 70'an dan 80'an dulu tu, CM tu lebih baik dari Puncak. Tak bebaloy beno pergi berejam-rejam, duduk situ sat je, aripun dah nak malam. Tak ada benda sangatpun kita nak tengok kat situ.

    Abih mase ateh jalan je...

    Mungkin niat teman dari rumah nak berjalan jalan... Sudah nya abih masa ateh jalan je....

    ReplyDelete
  9. Sharouk,

    Mike nak ke puncah mane? Yo bebeno tentukan puncaknye.

    ReplyDelete
  10. Salam, Weh, ni dah boleh jadi ebook ni. kalau teruskan nanti cukup le 80 page. nanti teman ihtiokan le...


    http://rahsiarezeki.wordpress.com

    ReplyDelete