Tuesday, March 30, 2010

Sikit sebanyak he diri teman

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Ase dari kampong Menora, kalo tengokkan sorat beranak lee.
Apak teman orang Rambe 7, Mak dari Tanjung Menora.

Rame tak tau dimana Tanjung Menora ni. Dekat kuala sunge Menora tu ada tanjung. Tanjung ni terbentuk antara Sunge Perak dengan Sunge Menora. Di kawasan ni le tempat ase keturunan tok dan pah teman sebelah mak.

Kalo ngikutkan orang yang pande besoreh, tok nenek teman ni berpunca dari Daeng Ibrahim, orang yang memole membukak kpg Rambai Tujuh. Ini cerita beratuih tahun dulu le. Teman dapat kesan puak-puak teman yang berase dari Rambai Tujuh ni sampe ke generasi ke 5 je. Nama dia Alang Kolah. Hampir seluruh kampong Rambai 7 ni berase usul dari keturunan Alang Kolah.

Alang Kolah ni ada anak 11 orang. Anak yang ke 11 bernama Imam Sharip. Orang gelo dia ni Kulup balik.

Kalau dalam masyarakat di Perak, terutamanya dari Kuale, Anak sulung di gelo Kulup. Yang kedua di gelo Ngah, yang ketiga dipangge Alang, seterusnya Uda, Andak.... Yang ke 10 di gelo Busu atau Cu. Imam Sharip ni digelo Kulup balik sebab dah masuk ke round ke dua.... Dah abih Busu, kena ulang Kulup balik... Lepeh tu Ngah, Alang....

Imam Sharip ni menang Imam beso.... Tempat rujukan orang rambe 7 dalam he hukum-hakam dalam Islam.

Anak sulung Imam Sharip ni perempuan, kume pange dia Pah We. Anak no 2 dengan no 3 kembo, Ngah Mat Yit dengan Alang Ghafo. Lepeh tu Perempuan lagi, kume gelo Pah Peah duduk di Kampong Buaya. Suami dia Tok Yatim, pande muat golok. Tok teman Ngah Mat Yit

Las sekali yang kume tau nama dia, Uda Harun. Teman tak tau samada ada sape-sape ke antara Tok Harun dengan Pah Peah ni.

Masa teman kekecik dulu, teman ngaji kat Sek Keb. Menora. Masa tu nama sekolah ni Sek Umum Menora. Teman masuk sekolah ni sebelum zaman merdeka lagi...

Teman ngaji di situ sampe darjah 4 je. Lepeh tu teman ngaji sekolah orang puteh, Clifford Primary School. Kemudian sambong ngaji kat Clifford School.

Guru Beso sekolah tu le yang nganto teman ke sekolah orang puteh. Satnikebenda dibelikannya untuk teman. Buku. Baju. Kasut. Seluo..... Dia tu dulu sayang sangat pade teman. Sudahnya awak jadi menantu dia.... Macam cerita dalam bangsawan pulah.....

Sebenonya apak teman mase tu memang tak mampu nak nganto teman ke sekolah orang puteh tu........ Noreh getah orang...


Abih tingkatan lima, (mase tu dema pangge darjah 9) teman dapat peluang masuk ke Kolej Pertanian di Serdang (sekarang ni UPM), buat Diploma Pertanain.

Tamat di situ teman ngajo kat Institut Pertanian Serdang. Tak sampe setahun, temanpun tueh ke Amerika Syarikat (gomen dah bagi belanje, temanpun ngikut je le). Teman pergi ke Louisiana State University, Baton Rouge. Teman buat BSc dengan MSc, tak sampe 4 tahun.

Ngaji di sane tu moncah beno juga. Dema bagi lebih kurang USD 300/= sebulan. Dah belanje macam-macam, masih ade belen lagi.... Mase teman di sana tu teman pake kereta sendiri pergi kuliah. Kereta bukan mehe sanggat. Teman beli di tempat lelong kereta polis. Kereta tu polis dah pake lebih kurang setahun. Dema jue USD 800 je.... Kereta cukup beso. Bila belunjo tu, kaki kita masih tak jejek ke pintu sebelah sana. Tapi minyak di heropnya bebeno. Segelen cuma 12 batu je. Tapi mase tu minyak petrol murah sanat. Tak sampe 25sen segelen.

Balik dari US teman dapat koje kat USM, ngajo 3-4 tahun, lepeh tu dema pedabi teman suruh buat PhD. Teman pergi ke Newcastle upon Tyne, UK. Empat tahun teman kat situ. Balik lepeh 4 tahun.

Mase pergi, teman berempat, andeh teman & 2 orang anak teman. Mase balik tahun 1986, teman dan nambah 2 orang je cahaya mata. Alhamdulillah, sekarang ni teman ada 9 orang, 6 lelaki 3 perempuan, same banyak dengan apak teman. Teman yang sulong. Kalo ikutkan teman ni si Kulup lee. Memang pah teman dulu ngelo teman 'Kulup Jene'

Dari segi kerjaya, teman tumpukan buat penyelidikan tentang buah-buah tropika je. Yang teman bekenan sangat, buah nangka. Mase teman kat USM teman sempat perkenalkan 7 jenis benih nangka baru. Teman gelo CJ1, CJ2, CJ3, CJ4, CJ5, CJ6 dalam tahun 80'an dan CJ/USM 2000 MASTURA dalam tahun 2000. CJ tu ambik sempone nama syarikat swasta yang bekojesame dengan teman di Gopeng, Perak, Crystal Jackfruits.

Mase memole teman nak buat penyelidikan tentangg buah nangka dulu tu, kengkawan teman dari USM tu kutuk teman sampe habis. Paneh telinga.....' Ape le ko ni Non, dah ngaji tinggi tinggi, dah sampe Amerika nak buak kajian pase nangke pulak?..... ngabihkan duit kerajaan jee..."' gitu le lebih kurang. Mase tu memang tanaman nangke ni tak masuk bub langsung.

Ropenya orang rame cukup bekenan beno dengan benih nangka yang teman introduce dulu tu, sampe dema tuko nama yang teman beri tu, dema gelo nangke teman tu 'nangka madu'.

Teman sebenonya tak le menyangke sanggat koje penyelidikan tentang nangka yang teman buat tu rope-ropenya menjadi asas kepada benih nangka madu yang ada sekarang ni. Tapi sebenonya lepeh nengo dema nyebut nangka madu, nangka madu, temanpun dah bekenan pulak name baru nangke teman tu....

MASTURA tu teman buat kacukan antara benih nangka CJ1 dengan CJ6. Dekat 10 tahun juga teman ngojeklan MASTURA tu dulu baru dapat hasil. Tapi mase tu teman masih bertugas dengan USM, duit moncah mase tu. Teman dapat geran penyelidikan dari kerajaan. Kalo kompoi-kompoikan dekat RM sejuta juga dema bagi kat teman sepanjang Rancangan Malaysia 5, 6 dan 7.

Teman gelokan MASTURA tu dulu sebagai nama glamenya lee, kerana warna isi nangka tu memang cantik, macam MAS. Kemudian, TURA tu teman ambik singkatan dari perkataan 'Tanaman Untuk Rakyat'. Memang cadang teman benih nangka tu sebagai sumbangan teman pada rakyat Malaysia. Memang teman tak mintak apa-apa ganjaranpun atau komisen pun pada sesape yang nanam nangka teman tu. Ambik free je. Tak payah bebayo.

Alhamdulillah.... dah rate Malaysia dah orang tanam MASTURA, termasuk Sabah Sarawak. Kat Indonesia ada di tanam di Batam. Orang situpun bekenan juga pada nangka MASTURA teman tu.

Insyallah, kalau ada rezeki, nangka jenis MASTURA ni akan di ekspot ke Europah, melalui negeri Belanda oleh Lembaga Persatuan Peladang Malaysia (LPP). Setakat ni dema dah anto dah ke Singapura, Hong Kong, Cina dan beberapa negara di Asia.

Bila ngenang kan tu , bekepak rasenya... rasa nak tobang. Alhamdulillah..... Anugerah Allah....

Teman anak orang noreh getah je.... Temanpun dulu mase kekecik dulu nolong mak apak teman noreh juga.... Ropenya, tangan yang dulu megang piso getah tu, tangan yang sama telah mengolahkan benih-benih nangka yang akan sampe ke serate dunia....

(Ngenangkan nasib teman mase bebudak dulu tu tak sedo ayo mate keluo.....)

Tu le sejarah nangka madu.


1 comment:

  1. assalamualaikum prof..saya berminat untuk membaca jurnal mengenai kajian kacukan nangka ni..tapi saya cari xjumpa jurnal ni..maaf bertanya,bagaimana boleh saya mendapatkan jurnal ini?

    ReplyDelete