Sunday, September 5, 2010

PANJUT

Lagi satu keseronokan dalam bulan puasa adalah bermain panjut.

Panjut ni pada asasnya ada lampu pelita minyak geh yang di pasang keliling rumah pada 3 hari terakhir bulan posa, atau lebih khusus pada malam 27, 28 dan 29. Tapi kalau posa sampe 30 hari, ia tarmasuklah malam 30 sekali ataupun malam raye.

Kebiasaannya pada malam 27-30 ni naknak yang duduk jauh-jauh dah balik kampong. Dah nampak muka mak bapak berseri-seri, apa lagi kalau naknak balik cuti mawak cucu dema balik kampong nak jumpa dengan tok nenek.

Cuma pada zaman tu tak ponoh nengo naknok mawak balik matayonya. Kalau datangpun biasanyha dengna mak bapak, pada hari raya…

Sepanjang kependudukan di tebin Sunge Perak dari Kuala ngelo sampe ke Kampong Gajah tu, di kiri kanan Sunge Perak tu biasanya main panjut belaka, setiap romah ada panjut. Kulunya mungkin sampe ke Lengggung, Grik….

Tempat lain, tak berapa sangat meriah main panjut ni. cuma seadanya aje….

Di Kuala Kanso ni masang panjut tu dah jadi ‘satu kemestian’. Kalau tak pasang panjut pada malam 27 kateh tu, koman sangat le. Nampak ‘redup’ je le, macam rumah ada ‘mayat’ je… Romah yang robok robekpun mesti pasang panjut.

Kalau di Kuale tu paling popular di sekitar Kota Lama Kiri sampe ke gotak Iskanda brij di Jemuan. Dulu jalan Kota Lama Kiri ni main road le. Ini le jalan utama orang dari Pulo Pinang ke Kuale Lumpo.… Masa tu Highway plus memang tak ada lagi. Baunyapun tak mandang lagi

Bila musim berpanjut tu, sampekan habih semua orang yang lalu lalang melinteh Kota Lama tu berenti belaka, nengok orang Kota Lama masang panjut.

Sebenonya ada pertandingan. Dema ada komiti untuk menilai panjut sape yang paling indah, menarik tertarik…., teman masa tu masih bebudak lagi, he he macam ni tak ambik peduli sangat. Teman tak tau entah sape, dari mana komiti ni. Dari Majlis Bandaan ke… puak-puak Sotan Perak ke …..atau ajk kampung je ke.

Tapi yang sahihnya, ada pertandingan. Hadiah di beri pada malam las berpanjut, malam raye. Biasenya Sotan Perak akan turun, merikan hadiah – dia ‘mencemar duli….’

Dah kemudian tu, mungkin tahun 60’an… dah ujong-ujong tahun 60’an berpanjut ni dah mole ‘menular’ sampe ke Bukit Chandan… Orang Candan ni bila dema ‘turun padang’ dema dah mole ‘modifi’ panjut tak pake pelita minyak geh lagi, dema dah pake lampu eletrik.

Memang cantik le buat panjut pake elerik ni. Boleh bewarna warni, gilang gemilang je. Boleh bekelit-kelit luk lap luk lap je. Pilih je nak mentol lampu warna apa. Ijo, merah, kunin, biru… satnika warna boleh pasang.

Guna lampu eletrik ni tangan pun tak koto bandinkan dengan pake minyak geh. Kalo pakai lampu minyak geh tu , lubang idongpun itam bere kena jelaga.

Cuma keaslian panjut tu leee… Hilang weh…. Dah tak original lagi.

Dema di Candan ni apa dikenangkan lee. Maklum le kawasan ni semua kerabat-kerabat Sotan Perak belake. Anak cucu, anak sedare, pak sedara, mak sedara, tuk sedare… Pendek kata keturunan orang kanan-kanan belaka le. Masa tu Sotan sendiripun duduk di Kuala. Yang teman ingat, sultan Yusuf, Sultan Idris dan sekarang ni Sultan Azlan.

Teman rase le, se ingat teman, yang paling rakyat seronok sekali main panjut ni , pada pemerintahan Sultan Idris, orang kuala pangge Sotan Derih. Dia sendiri yang turun padang…. Mencemar Duli…’

Semua orang Kuale mesti belajo bahasa-bahasa di raja ni…. Sebab, Sotan sendiri selalu turun ke pekan Kuale. Terutamanya Sotan Derih . Ini yang rakyat suka sanggat dengan dia. Bukan disionya sangat pake pengiring-pengiring ni… apa lagi bepayong-payong tu… Dia cakappun macam kume cakap juga. ‘Pure Perak Language’ Dia guna bahasa ‘teman’, ‘mike’, ‘mengkome’, ‘denya’….

Seingat teman bila dia bersembang kat bawah tebin kuala tu, tak ponah teman dengo dia bahasakan diri dia ‘beta’. Tapi orang kampong bila bahasakan diri tu kume gunakan ‘patik’ le… Kita hormatkan dia. Tapi tak ada le guna ’ampun tuanku, ampun tuanku’ lagi bila besembang dengan dia…’

Adik Sotan Derih, ‘Ku Tam’ namanya pun macam itu juga dengan rakyat jelata. Dia ni baik dengan apak teman. Selalu datang koromah teman ngajak apak teman pergi nyala ikan. Apak teman tu dulu dia ketua kampong. Dia pangge apak teman tu ‘Jit’ je, singkatan dari Aziz. Dema ni selalu berseloro…

Selalunya dia datang dengan sorang lagi kawan apak teman, Mat Tekang namanya. Pak Mat Tekang ni orang Sayong, dia tolong jagakan bot Ku Tam.

Suatu hari, Ku Tam datang ke rumah teman, dah petang sikit, lepeh aso lebih kurang. Masa tu kume anak beranak ada di rumah tengah minum petang.

Sesampe je Ku Tam, apak teman ngajak dia minum sekali, ‘muh kita makan sekali…’
‘…tak sio teman ari ni…’ Jawab Ku Tam…

‘Eeh ape ke kenanya bengih sangat ari ni….’ Tanya apak teman sambe seloro.

Teman tego apak teman pase dia guna bahasa orang kebanyakan… Untuk kerabat di raja kita tak kata makan, kita sebut ‘santap’…

Temanpun bisikkan pada apak teman, ‘….santap bukan makan!!!)
Ropanya apa yang teman katakan tu didengo dek Ku Tam.

‘….aaaa… mike bebaik sikit becakap dengan apak mika tu…’ Ku Tam membideh teman… ‘telinga teman ni macam telinga lintah…. Apak mike tu akan cakap teman ni tak makan-makan, tak ponah sakit-sakit…. Penyudahnya dia akan kata teman ni tak mati-mati…’ Kumapun ketawa beso….

(Ada setengah perkataan tu bebeza beno dengan bahasa orang kebanyakan macam kita ni. Untuk kerabat diraja, makan tu di sebut ‘santap’, sakit tu ‘gering’, mati tu ‘mangkat’)

Teman nampak Ku Tam tu memang mesera beno dengan apak teman. Kalau beseloro tu sampe tepok-tepok bau. Dengan teman tak le mesra sangat macam dia mesera dengan apak teman. Sekadar seloro begitu he lee. Kalau nyala tu apak teman kengkadang tu ajak teman. Bukan le dia ajak teman sorang, orang kampong yang lainpun dia ajak sama.

Kalau dia datang keromah teman, orang-orang kampong yang dekat rumah tu akan ‘voluntear’ tolong mak teman memasak kat dapor, biasanya dia akan mintak gulai pempoyak. Ikan ‘favorate’ Ku Tam, ikan patin. Temolehpun dia suka sanggat. Jiran-jiran teman yang pompuan tu akan tolong carikan ulam, cari pucuk paku, ncari jantung pisang….. makanan orang kampung je.

Aaaaahhhh teman ni dah keluo tajuk pulak… Cadangnya nak cerita pase panjut je tadi. Kalau teman ambik pereksa SPM lagi sekali ni rasanya lebuh…. Karangan dah keluo tajuk, apa yang dapat lagi… Orang manjat tiang, teman manjat dindin… Mana nak kena.

Sambung balik cerita panjut.

Panjut buluh
Selain dari pelita minyak geh, orang kampong muat panjut dari buluh lemang. Kerat buluh lemang dua tiga rueh. Setiap rueh tu di buat sumbu, biasanya 2 sumbu serueh, di tengah-tengah buat lubang untuk nak masukkan minyak geh. Sumbu dangan lubang tempat masukkan minyak geh tu mesti ngala ke ateh. Kalau tidak habih boco semuanya.

Sumbunya dari tali guni, ataupun baju perak (bunyi e tanda, kalau e tak betanda, bunyi macam negeri Perak pulak). Kain-kain lain tu dia tak nyerap minyak, nanti api panjut tak mau nyala.

Tali guni tu di kerat lebih kurang sesete lebih sikit, lipatkan 4-5 kali, demudian sumbatkan kedalam buluh sebeso kelenkin. Buluh tu pendek je, lebih kurang 2 inci. Lubang buluh muat sarung sumbu tu lebih kurang suku inci.

Buluh tu digunakan supaya sumbu tu tepacak ateh buluh. Tak dekat sangat dengan buluh lemang yang ada minyak geh tu. Kalau dekat sangat tu kut kut api tu nyambo minyak geh yang dalam buluh tu. Baru le haru!!!

Keluokan sikit ujong tali guni tu lebih kurang setengah inci, untuk muat sumbu panjut tu. Ujong yang satu lagi tu kita panjangkan sikit, lebih kurang 3-4 inci, masukkan ke dalam lubang pada buluh lemang tempat minyak geh tu. Ujong tali tu akan telepa dalam buluh bekeh minyak geh tu,, Dia akan serap minyak geh dari dalam buluh tu, meresap sampe ke ujong sumbu. Bila di suit dengan api, baru le sumbu tu menyala. Dia akan makan minyak geh tu, bukan mako sumbu je…

Bila teman dah beso sikit, agak agak dah tinkatan 3 tingkatan 4, teman gantikan sarung sumbu yang guna buluh beso kelenken tu dengan panco. Panco!!! Panco orang noreh tu. Zin yang dema gunakan untuk nak salokan getah dari pokok ke dalam put tu…. Sape yang biasa noreh tu tau le benda yang teman cakapkan ni.

Masalah guna sarong buluh tu, dia suka sangat di makan api juga. Terutamanya kalau minyak dah nak abih. Kalau minyak tak cukup, tak sampe tengah malam api panjut dah padam. Kena pande ngagak, banyak mana nak di ubuh minyak geh tu.

Panjut tempurong nyo.
Lagi satu jenih panjut ni di buat dari tempurong nyo. Tempurong tu, tak kira tempurong jantan atau tempurong betina, di tebuk pada tengah-tengah tempurong tu. Buat satu pancang lebih kurang 4-5 kali tinggi. Lepeh tu masukkan tempurong yang bertebuk tu ke pancang yang dibuat tadi, di langgat satu per satu. Tempurong tu di telentangkan….

Bila nak masang panjut ni suit ju pada tenpurong yang di ateh sekali yang belanggat pada pancang tu… Nyala ke dia. Kena tuangkan minyak geh sikit. Tempurong ni susah sikit nak stat apinya….

Panjut Tin susu
Panjut din susu ni dema buat dari tin susu cap junjong attau yang serupa. Dema kutit tin ini dari kede kopi di merate kuala tu. Biasanya mole puasa tu dema dah ‘book’ pada tuan kede, mintak simpankan tin tu, jangan buang….

Biasanya tin susu ni, dema bukan menggunakan pembukan tin. Tebuk di pergigian sebelah ateh tin tu. Potong jangan putuih, tinggekan lebih kurang suku, kemudian ambik susunya dengan melipatkan penutup tin yang telah di potong. Bila dah abih susu di guna, kepakkan balik penutup tin tu ke arah bertentangan.

Tin susu ni dema kompoi banyak-banyak…. Dema pasang sumbu pada penutup yang telah di potong tu, pake tali guni juga. Kemudian dema bubuh minyak geh dalam tin bekeh susu tu. Siut sumbu. Siap le satu panjut.

Panjut tin susu ni biasanya dema letakkan pada satu struktur yang di buat dari buluh. Struktur tu sema bentuk le macam kape ke, ikan ke, bunga ke…. Zaman tu yang paling popular struktur kape layo. Ketika tu kape layo ni jadi lambing orang Pati Perikatan. Pati BN sekarang. Sesekali tu ade le struktur bulan bintang. Bulan bintang ni simbol orang pati Pas.

Panjut tin ni di atokan lebih kurang setiap 2 kaki sebiji panjut.

Bila panjut ni di pasang, nampak le dia dalam bentuk kape layo, ke, bunga ke, kapetobang ke…. Mengikut struktur yang di buat dari buluh tu…….

Ada sekali tu teman tengok dema buat struktur mesjid negara… Hebat….

Orang-kota lama ni belawan-lawan le yang sape punya panjut yang lebih menarik….

Itulah kelebihan yang ada pada orang Kotalama ni…. Pande dema mereka-reka…..

6 comments:

  1. Salam Ayah Yeop
    Teringat teman pada Kutam. Mase tu dia begelo Raja Kecik Beso. Masa teman nunggu rizab SPM, teman koje masuh kete di Shell Jalan Stesen iaitu sebelah ngan rumah Kutam. Selalule nyeling anak daranye ..
    Bila Kutam anto je kete, berebut keme nak masuhnye. Merasele keme duit poket dua tiga kupang sorang.
    Mase dia jadi Raja Muda, hari cuti je, bebarih sampan ngail ikan di Lubuk Mat Anjin. Kutam dari ataih tebing betempik, 'Sape dapat temoleh beso lengan, teman bayo 50'.
    Lepaih Kutam mangkat di Terengganu, takde dah barih2 sampan ngail ikan kat lubuk tu ..

    ReplyDelete
  2. Hei panjut .. teman ta mampu nak nyediakan banyak pelita walaupun dari tin susu. Teman cuma ade panjut tempurung. Tuang sikit minyak geh, siut ngan api .. huh terang satu laman
    Anak2 teman hari ni .. ntahle. Kesian deme tak banyak pengalaman masa bebudak ..

    ReplyDelete
  3. salam..baghu cadang nok nulih ttg panjut, sahabat doh nulih dulu. T kasih.. seghonok macenye...seghonok kongsi ceghite..

    ReplyDelete
  4. salam Ramadhan...

    santai baca mike punya kesah..teringat kt kampung teman kecoh dema panjut hilang manjang lepeh malam 7 liko,orang tua kabo hantu raya make suluh buat ronda kampung...apada

    ropanya, ada kengkawan kebeh buat cucuh moyam,hari-hari panjut baru hehe...maap zahir batin

    ReplyDelete
  5. Mamamat, Sipa saja yg teman jumpa, cerita pase Ku Tam, tak ponoh teman nengo yg tak elok. Semuanya cerita yang seronok-seronok belaka. Down to earrth betul orang tua tu. Kita rasa miss bila dia dah tak ada.

    Ada satu ari tu lepeh dia pergi nyala dengan apak teman, lantaknya dia pake sependa je naik dari sunge, bum dia barin di muka pinto romah tenam....

    Mak teman dengan orangg-orang betina yang nulong mak teman memasak tu jerit belaka !!! Dia apah tak hajapnya....

    Apak teman masih di tebin sunge lagi. Teman masa tu tak ada di romah. Teman ada kat Penang, tak balik minggu tu. Lagipun dia datang bukan bekabo-kabo. Tiba-toba dah ada di muka pintu jee.

    ASJ & cHH,
    Pase panjut ilangg tu biase le. Temanpun tak teringat pase panjut hilang tu... Tapi kengkadang tu bila lepeh terawih, dema pulangkan balik. Agaknya dema guna pelita tu kejap je, nak nyuluh jalan masa pergi mesejid je. Bila balik dari mesejit tu dema pulangkan balik!!!

    Masa tu api lampu jalan mana nak mencoko!!! Eletrikpun tak mandang. Masa tu. pake pelita minyak geh tu leee.

    Masa teman study di rumah pun pake pelita minyak geh tu leee.
    Tapi berkat pelita minyak geh itu jugale deman dapat ke IPT.... Kojepun kat IPT. Syoko beno rasanya....

    ReplyDelete
  6. Slam ayah yop,
    Meghiah beno blob-blog logaht kuale seghonok macenye. Daghi hei panjut lepaih ke ceghite Ku Tam dan Mat Tekang. Nama2 tu yang teman ponah dengo dulu.tk

    ReplyDelete