Tuesday, April 6, 2010

CERITA-CERITA LAMA

Tadi mase ambik anak teman di tadika, teman datang awe sikit. Sambe nunggu tu teman duduk dalam kerete je….
Nampak le bebudak tu berambat kejo je dalam keleh dema.

Teringat pulak mase teman bebudak baye dema tu dulu….

Mase tu usahkan sekolah tadika, perkataan tadika pun tak ujud lagi. Kalau tanya mak bapak kuma masa tu apa dia tadika, tentu ngelen kepale je dema.

Budak sekarang ni beruntong beno. Celik je mata dah nengok TV, nengo radio. dah ada hanfon sendiri….

Zaman kume dulu apah pun tak ada.

Dalam taun 1964-65, mase tu teman tingkatan 3, seluruh kampong Menora, Kubang Pekan, Talang Tengah… cuma ada dua biji TV je. Rumah arwah Mat Pelisan di Menora (sekarang ni jadi pak sedare mentua teman) dengan rumah Pak Lin (jadi pak mentua adik teman, cik gu Zaid) di Kubangg Pekan. Tu je yang ada tv.

Bila memalam berimpun orang kampong nengok tv kat romah dema. Kalau malam Jumaat lagi pulak. Masa tu ada cerita melayu. Kalu nak nengok TV di rumah dema tu ada caj juga. 20 sen seorang. Bolehlah sesemalam tu 7-8 ringgit dapatlah. Dah lebih dari cukup nak bayar petrol untuk masang generator. Masa tu tak ada api eletrik lagi, cuma pakai generator je.

Pak Lin tu dulu ada belabun dengan apak teman. Dia kata, dia mase tu nak makanpun susuh, sebab orang datang ke rumah dia dari waktu magrib dah datang.

....'Kita masa tu le sebok bebeno, nak ngintu api kambing, nak nutup reban, sembahyang..., dema masa tu pulak nak nengok TV....' Pak Lin merungut pada apak keman. ....'Kengkadang tu teman tego juga' katanya...'mengkome ni tak ke nak sembayang dulu....'

Teman nengo je apak teman dengan Pak Lin besembang... 'Nak makan sesorang, tak puke…Nak di ajak karang dema rame bebeno. Nak ngajak makan tetiap malam… parah lee… Sudahnya makan nasik kole je. Apa nak, masuk je dalam satu pinggan, kemudian makan nyorok sesorang dalam bilik tido. Di situ je yang tak ada orang duduk….'

Anak pak lin, yang nama In (sekarang ni Dato’ Rahim) to memang sebaya dengan teman. Kalau teman nak nuntun TV rumah dia tu, selalunya dikuihnya aje. Tak payah bayo lee.

Teman ingat ada suatu ketika ada boxing antara Mohammad Ali dengan Joe Fresor. Tunjuk pulak waktu pagi, sebab pada waktu itu di amerika dah malam… Orang kampung datang nak nengok boxing to melempah ruah sampe ke laman tangga. Punya minatkan Muhammad Ali, sampe tak noreh belaka. Temasuk teman le. Dah tu Ali kalah pulak… Kemabun jeee rungut-rangat dema sepanjang jalan nak balik tu….

Sambe-sambe teman berangan sesorang dalam kereta tu, tepikio juga, kemana agaknya anak-anak teman ni nanti… Zaman teman bebudak tu dulu, kalo codek sikit, banyak le peluang. Tapi di zaman dema ni nanti kemana nak dihalakan… Orang dah betambah rame…

Rase teman, kita kena nasihatkan anak-anak kita tu suruh buat apa yang orang lain tak buat. Kebanyakan orang kita melayu ni, kalau matematik atau sains tu, langsung lee. Nolehpun tidak…. nengo namapun dah getik. Tapi teman, yang itu le yang teman buat. Teman buat science stream – jurusan sains. Memang nyinggah leee, tapi empeh puleh lee. Nak tanya tak sape yang tau. Merabe le sesorang. Teman nekad je lee. Alang-alan dah ngadap tu, teman ngadap le bebeno... Alhamdulillah le… Berkat doa mak bapak teman, dapat le juga....

Kalau kita buat sains ni tak banyak pilihan. Yang ada cuma bidang perubatan, engineer, pertanian… tu je. Teman tak minat sangat buat perubatan. Teman mikiokan kalau teman buat perubatan, nanti bila dah koje, kuce-mea dengan orang sakit jee. Kalau teman pilih kejuruteraan ada dua tiga pilihan lagi. Civil. Mekanikal. Kimia. Kemudian tak berapa pewat lepeh tu ada pulak kejuruteraan eletronik, angkasawan, oceanografi…. sekarang ni dah macam-macam jenih kejuruteraan pulak. Sudahnya teman pilih pertanian je. Orang kampung le katakan…

Teman teringat ada sorang kawan teman cukup minat pada doktor gigi. Kalau sembang dengan dia, tiap tiap ari mesti pase doktor gigi.

Suatu hari sesame kengkawan tu kume tanya le pase ape dia minat sangat nak ambik kursus doktor pergigian? Tau apa dia jawab?

Dia kata, kalau nak pegang pipi anak dara orang, cuma doktor gigi je yang boleh buat tak kena marah dek mak bapak dema. Boleh buat depan orang pulak. Kalau bukan doktor gigi, kalau buat begitu tentu je kene penyepak!!!!

Cantik punya jawapan.

Kawan teman tu memang dapat masuk university buat kursus doktor gigi, tapi separuh jalan je. Sampe taun dua je…. tak boleh masuk tahun 3…dia kene tendang dari universiti… Tak lulus taun 2

Tu lee, kalau niat tak betoi tu, jangan harap le nak sampe hajat.

Tut tut andeh temanpun doktor gigi juga….. Pueh..

4 comments:

  1. Belabunsesamekite.blogspot.com dah jadi top click kat SKM. tq.

    ReplyDelete
  2. Ye keh? Tapi feedback tak banyak.... Kita tak tau exactly di mana kita. Rame yg bace je, tapi tak bagi komen pun. Kita ni jadi macam syok sendiri je...

    ReplyDelete
  3. Salam Ayah Yeop ..
    Teman ni bawah lagi .. tapi kehidupan kampung kita banyak persamaan. Maklumle kita ni merebaih di sungai yang same. Pak teman asai Bekor, mak teman pulak Chego Galah.. tapi teman ngaji tak berapa pandei..

    ReplyDelete
  4. Mike kelo lagi ye!!. Tapi kalo mike balik ke Cego Galah, teman mandi ayo mike je lee...
    Mase teman kat sekolah Menore tu dulu, tman ni tak letera sangat. Ada yg ateh teman lagi.... Tak tepotong sampe ke sudah... Cume teman cepat keluo dari kampong, cepat expos ke suasana di pekan, lebeh awe terdedah pada keadaan semasa pada ketika tu.

    Keduanya, teman memang berhasrat sangat tak mau nak noreh sampe ke tua. Mase memole belajo di sekolah orang puteh dulu (Clifford) teman pasang niat, ' aku nak keluokan diri aku dari kongkongan kemiskinan, aku nak pacakkan nama di negeri orang puteh...'

    Alhamdulillah... Tuhan sampekan hajat teman...

    Kalo mike tanya pada cik gu Junid, dia tau sangat le he keluarga teman... Dapo romah teman tu dulu pisang sesikat jee..

    ReplyDelete